Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaprasza dzieci rolników w wieku 6-14 lat do udziału w kursie e-learningowym „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”, który w nowoczesnej formie przybliża zagrożenia wypadkowe w gospodarstwach rolnych, a także uczy dzieci prawidłowych zachowań związanych z przebywaniem i zabawą na terenie obejścia.

Wśród dzieci, które ukończą kurs i prześlą swoje zgłoszenie do KRUS w terminie do 31 października 2021r., zostanie rozlosowanych 100 hulajnóg.

Link do strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje: https://www.krus.gov.pl/fileadmin/moje_dokumenty/obrazki/Dokumenty/wydarzenia_2021/prewencja/Nowy_regulamin_-_zasady_hulajnogi_2021.pdf

 

 Plakat kursu e lerning 2021

dyżury leakarzy

 Informacja prasowa

Projekty edukacyjne ZUS dla dzieci i młodzieży

Wraz nowym rokiem szkolnym ruszyła kolejna edycja akcji edukacyjnych organizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nauczyciele mogą zgłaszać swoich uczniów do udziału w „Projekcie z ZUS” oraz „Lekcjach z ZUS”. To doskonała okazja, nie tylko do poszerzenia wiedzy o ubezpieczeniach społecznych, ale i do zdobycia atrakcyjnych nagród.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza nauczycieli i uczniów szkół podstawowych do udziału w „Projekcie z ZUS”. To jedna lekcja, której zwieńczeniem będzie wykonanie pracy dotyczącej ubezpieczeń społecznych. Może to być komiks, prezentacja albo film. Najlepsze prace zostaną opublikowane na stronie internetowej ZUS, a ich autorzy otrzymają atrakcyjne nagrody rzeczowe – zachęca Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Dla starszych uczniów ZUS przygotował „Lekcje z ZUS”. W trakcie czterech lekcji uczniowie dowiedzą się, jak działa polski system ubezpieczeń społecznych, jakie świadczenia można otrzymać z ZUS, od czego zależy ich wysokość oraz jakie prawa i obowiązki ma osoba, która prowadzi własną firmę.

Po „Lekcjach z ZUS” zapraszamy uczniów do wzięcia udziału w Olimpiadzie „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Na finalistów czekają nagrody rzeczowe, a także dodatkowe punkty w rekrutacjach oraz indeksy kilkunastu uczelni wyższych – dodaje Nowicka

Do „Lekcji z ZUS” można zgłaszać się przez cały rok szkolny, najlepiej jednak zrobić to jak najszybciej. Dzięki temu szkoła będzie mogła wziąć udział w tegorocznej edycji Olimpiady. Zgłoszenia do olimpiady przyjmowane są do 29 października, a pierwszy etap odbędzie się 23 listopada.

Natomiast, z myślą o najmłodszych, organizowane są pogadanki. Nasi eksperci chętnie odwiedzą przedszkolaków lub też zaproszą ich na wycieczkę do ZUS. Na najmłodszych czekają specjalne kolorowanki edukacyjne „Zawsze Użyteczna Skarbonka”przekonuje rzeczniczka.

Zarówno w przypadku „Projektu” jak i „Lekcji”, ZUS służy materiałami dydaktycznymi oraz merytorycznymi poradami na każdym etapie współpracy. Zostały one przygotowane wspólnie z doświadczonym metodykiem nauczania.

Na zgłoszenia nauczycieli oraz pytania związane z projektem „Lekcje z ZUS” czekają koordynatorzy. Informacje o akcjach edukacyjnych ZUS oraz kontakt do koordynatorów można znaleźć na stronie www.zus.pl/edukacja.

edukacja www v1.1

Projekt z zus 2021 2022 harmonogram

ZUS komiks3 ost 600 kolor m

 Informacja prasowa

Uwaga! ZUS ogłasza konkurs dla uczniów i studentów

Jak zachęcić babcię lub dziadka do założenia konta w banku” – to tytuł konkursu ogłoszonego przez ZUS, w ramach realizacji kampanii informacyjno-edukacyjnej „Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo”. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i szkół wyższych.

Konto w banku jest bezpieczne i wygodne, a korzystanie z internetu i bankowości elektronicznej nie jest wcale takie trudne. Jak się tego nauczyć? Korzystając z wiedzy swoich dzieci i wnuków. To właśnie dla młodzieży ruszył konkurs „Jak zachęcić babcię lub dziadka do posiadania konta w banku”.

Zadaniem uczestników konkursu jest przedstawienie korzyści z posiadania konta w banku i zachęcenie, w pomysłowy sposób, swoich bliskich, do założenia takiego konta i korzystania z niego online – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Prace można przygotować w zależności od wieku i poziomu szkoły, w czterech kategoriach: plakat, komiks, film, infografika/materiał multimedialny. Prace można wykonać indywidualnie lub zbiorowo.

Zgłoszenia do konkursu przyjmowane są do 29 października br., natomiast same prace należy przekazać do ZUS do 10 grudnia 2021 r. Łączna pula nagród dla laureatów wynosi 35 tys. zł.

Szczegółowe informacje na temat konkursu dostępne są na stronie internetowej zus.pl/konkursbzb oraz u koordynatorów ds. komunikacji społecznej i edukacji w każdym oddziale ZUS w całej Polsce (kontakty do Koordynatorów dostępne na w/w stronie).

 

 

 3 Komiks Wygoda

 Piloci wycieczek, właściciele sklepików szkolnych - ostatnie dni na złożenie wniosku o zwolnienie ze składek

 

Jeszcze tylko do końca września przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepiki szkolne mogą wystąpić do ZUS o zwolnienie z opłacania składek za okres od listopada 2020 do marca 2021 roku, a piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 roku. Wnioski o zwolnienie można składać wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.

 

Właściciele sklepików szkolnych, którzy mieli przestój w prowadzeniu działalności i ponieśli straty z powodu pandemii, mogą liczyć na zwolnienie z opłacania składek za okres od listopada 2020 do marca 2021 roku.

 

Taki przedsiębiorca musi jednak spełnić określone w przepisach warunki. Po pierwsze, powinien najpóźniej do końca września 2021 r. złożyć wniosek o zwolnienie. Po drugie posiadać dokument wystawiony przez dyrektora placówki i potwierdzający, że przedsiębiorca był związany z placówką umową najmu, przez co najmniej 14 dni w miesiącu, o który wnioskuje. Po trzecie złożyć we wniosku oświadczenie potwierdzające spadek przychodu o co najmniej 40 proc. w tych miesiącach, za które ubiega się o zwolnienie. Spadek przychodu należy porównać do przychodu z września z 2019 r. lub września 2020 roku - informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

 

Pomoc dla pilotów wycieczek i przewodników


30 września upływa także termin na złożenie wniosku o zwolnienie ze składek dla pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, którzy świadczą usługi na rzecz muzeów.Mogą oni ubiegać się o zwolnienie ze składek za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 roku pod warunkiem, m.in. spadku przychodu o co najmniej 75 proc. Należy porównać przychód za pierwszy miesiąc objęty wnioskiem o zwolnienie w stosunku do tego samego miesiąca z 2019 roku.

 

Przedsiębiorcy, którzy już opłacili składki, a spełnią warunki do zwolnienia, mogą złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych środków (o ile nie mają zaległości na koncie).

 

zdjęcie ZUS sklepiki

 

 

KRUS przypomina o trwającej III edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodzieży pod hasłem „Moja Wizja Zero – Rolnik Liderem Bezpieczeństwa”

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Placówka Terenowa w Kole informuje, że do września br. przyjmowane są zgłoszenia do udziału w konkursie dla młodzieży „Moja Wizja Zero-Rolnik Liderem Bezpieczeństwa”. Celem konkursu jest promocja bezpiecznych zachowań związanych z pracą w gospodarstwie rolnym.

Konkurs skierowany jest do młodzieży w wieku od 15 do 23 lat - uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów. Polega na przygotowaniu krótkiego filmu pod hasłem „Moja Wizja Zero – Rolnik Liderem Bezpieczeństwa”. Zgłoszenia konkursowe należy nadsyłać na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Regulamin oraz wszelkie niezbędne informacje na temat tegorocznej edycji konkursu znajdują się na stronie internetowej Kasy pod linkiem:

https://www.krus.gov.pl/konkursy/konkursy-i-patronaty/moja-wizja-zero/

Na laureatów konkursu czekają atrakcyjne nagrody.

 

Plakat - pobierz...

 

Konsultacje społeczne dotyczące
Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Przedecz
na lata 2021 – 2025

 

Zgodnie z Zarządzeniem Nr 241/2021 Burmistrza Miasta i Gminy Przedecz z dnia 2 września 2021r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Przedecz na lata 2021 – 2025 zachęcamy mieszkańców gminy do zgłaszania swoich uwag.

Konsultacje będą prowadzone w terminie: od 3 września do 13 września 2021r.

Wypełnione formularze należy składać do 13 września 2021r. w następującej formie:

1) listownie na adres: Urząd Miasta i Gminy Przedecz, Plac Wolności 1, 62 – 635 Przedecz,
2) elektronicznie na adres e – mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z dopiskiem „Konsultacje projektu strategii”.

 

Projekt Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Przedecz na lata 2021 – 2025 – do pobrania TUTAJ.

 

Formularz konsultacji do pobrania TUTAJ.

Spieszmy się spisać – został już tylko miesiąc!

Narodowy Spis Ludności i Mieszkań 2021 trwa tylko do 30 września br. Do tego czasu każdy pełnoletni mieszkaniec Polski musi wywiązać się z obowiązku spisowego. Jest to nie tylko wymóg prawny, ale przede wszystkim wyraz naszej postawy obywatelskiej, ponieważ wyniki spisu będą miały ogromy wpływ na przyszłość naszego kraju.

Samodzielne wypełnienie formularza spisowego on-line (na stronie spis.gov.pl) lub telefonicznie (pod numerem infolinii spisowej: 22 279 99 99) trwa tylko kilka do kilkunastu minut, dlatego nie warto czekać na ostatnią chwilę.

Z osobami, które nie zdecydowały się skorzystać z możliwości samospisu przez Internet lub telefon, będzie kontaktował się rachmistrz spisowy czyli funkcjonariusz państwowy posiadający uprawnienia i kompetencje do przeprowadzania wywiadów spisowych. Rachmistrzowi nie można odmawiać się udzielenia informacji, ponieważ każde takie zdarzenie odnotowywane jest jako odmowa udziału w spisie powszechnym i może skutkować karą grzywny.

Grzywna za odmowę udziału w spisie powszechnym została przewidziana w art. 57 ustawy o statystyce publicznej, który stanowi: „kto wbrew obowiązkowi odmawia wykonania obowiązku statystycznego albo udzielenia informacji w spisie powszechnym lub innym badaniu statystycznym podlega grzywnie”. Kara może wynieść nawet 5 tys. zł. Ta sama ustawa – w artykule 56, przewiduje również nałożenie kary, w postaci grzywny lub ograniczenia wolności do lat dwóch, na osobę, która w formularzu spisowym poda fałszywe dane.

Osobom, które obawiają się o bezpieczeństwo swoich danych, przypominamy, że chroni je tajemnica statystyczna. Oznacza to, że dane uzyskane podczas spisu mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, ze­stawień i analiz statystycznych oraz do aktualizacji operatów do badań statystycznych prowadzonych przez służby statystyki publicznej. Zebrane dane są anonimi­zowane i w takiej postaci są dalej przetwarzane.

Nie czekajmy – spiszmy się! Spis Powszechny to nie inwigilacja, ale możliwość wskazania kierunku przyszłej polskiej polityki na każdym szczeblu – od centralnego aż do poziomu gminy. Taką szansę mamy tylko raz na 10 lat!

Ostatni dzwonek na spis

Spisz się jak najszybciej samodzielnie! Pamiętaj, masz na to czas tylko do momentu, gdy skontaktuje się z Tobą rachmistrz.

Czas na samodzielnie spisanie się w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 masz do momentu, gdy skontaktuje się z Tobą rachmistrz – nie czekaj do 30 września! Pamiętaj, że udział w spisie to twój obowiązek.

Masz wiele możliwości zrealizowania obowiązku spisowego:

Najszybciej i najwygodniej zrobisz to przez Internet. Wypełnij formularz online na https://spis.gov.pl/, to zajmie tylko kilka minut.
zadzwoń na numer 22 279 99 99 i spisz się telefonicznie – rachmistrz wprowadzi do formularza Twoje dane,
odwiedź najbliższy urząd gminy i spisz się przez Internet na specjalnie utworzonym w tym celu stanowisku.

Pamiętaj masz na to czas tylko do momentu, gdy skontaktuje się z Tobą rachmistrz. Rachmistrzowie spisowi przeprowadzają wywiady bezpośrednie oraz wywiady telefoniczne. Kontaktu ze strony rachmistrza mogą spodziewać się osoby, które dotychczas nie spisały się samodzielnie przez Internet lub telefon na infolinii spisowej.

W przypadku wywiadów telefonicznych, niezależnie od województwa, rachmistrzowie dzwonią z numerów: 22 828 88 88 lub 22 279 99 99. Rachmistrz może również zapukać do drzwi naszego mieszkania w celu przeprowadzenia wywiadu bezpośredniego.

Przypominamy, że zgodnie z art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., nie można odmówić przekazania danych rachmistrzowi kontaktującemu się z osobami fizycznymi objętymi spisem. Oznacza to, że czas na samospis mamy do momentu, gdy skontaktuje się z nami rachmistrz.

Samospis nie czekaj do 30 września

Bydgoszcz, 4 sierpnia 2021 r.

Informacja prasowa

Elektroniczne potwierdzenia na PUE dla świadczeniobiorców

Od 31 lipca tego roku już nie tylko ubezpieczeni, ale i świadczeniobiorcy mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne potwierdzenia na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Na potwierdzeniu mogą znaleźć się informacje dotyczące przysługujących emerytur, rent i zasiłków, czy wysokości świadczenia.
Taki dokument nie wymaga już podpisu pracownika ZUS i można go przekazać do instytucji, która tego oczekuje.

 

Dotychczas tylko ubezpieczeni i płatnicy składek mogli samodzielnie generować elektroniczne potwierdzenia
o danych zgromadzonych w ZUS na PUE ZUS. Od 31 lipca taką możliwość zyskali również świadczeniobiorcy. Na zmianach zyskali również ubezpieczeni. Teraz mogą również wygenerować potwierdzenie z informacją, że nie pobierają żadnego świadczenia.

 

Potwierdzenie danych to dokument elektroniczny podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który nie wymaga już podpisu pracownika ZUS. Każde potwierdzenie zawiera dane, które pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację, czyli unikalny numer (znak) oraz datę utworzenia potwierdzenia. Jest to dowód, że dokument został utworzony w systemie informatycznym ZUS.

 

Do kogo skierowany jest portal PUE?

Platforma Usług Elektronicznych ZUS to narzędzie dla wszystkich klientów, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Już ponad 8 mln osób założyło profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Swój profil na PUE ZUS mają zarówno przedsiębiorcy, lekarze, osoby pracujące, jak i emeryci czy renciści.

 

Na PUE można załatwić wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym bez wychodzenia z domu. Na swoim profilu każdy znajdzie odpowiednią dla siebie zakładkę: ubezpieczony, świadczeniobiorca, płatnik składek, lekarz. W zakładce znajdują się dane i usługi, z których można skorzystać.

 

Założenie konta na PUE ZUS trwa zaledwie kilka minut. Można to zrobić bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub bankowości elektronicznej. Można także założyć konto
w trakcie e-wizyty, czyli wideorozmowy z pracownikiem ZUS lub tradycyjnie w placówce ZUS.Na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można znaleźć szczegółowe informacje jak założyć profil na PUE ZUS.

Wiadomość głosowa:   https://drive.google.com/file/d/1nBzL5Z6Cf54aNF1uVsPgXUIvotw-LxtZ/view?usp=sharing

Krystyna Michałek

regionalny rzecznik prasowy ZUS

w województwie kujawsko-pomorskim

zdjęcie

 

Bydgoszcz, 4 sierpnia 2021 r.

Informacja prasowa

ZUS na dyżurze w sprawie 300 plus

 

Chcesz złożyć wniosek o świadczenie z programu „Dobry Start”? Nie wiesz jak to zrobić. Przyjdź do ZUS-u i skorzystaj z pomocy ekspertów, którzy pomogą wypełnić wniosek online. Weź ze sobą dowód osobisty, numer rachunku bankowego, adres mailowy oraz orzeczenie
o niepełnosprawności, jeśli dziecko kontynuuje naukę po ukończeniu 20 roku życia i jest osobą
z niepełnosprawnością. Musisz również znać numer PESEL dziecka, nazwę i adres szkoły, do której uczęszcza pociecha.

 

W tym roku obsługą i wypłatą świadczeń 300 plus, w ramach programu „Dobry Start”, zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski można składać tylko elektronicznie poprzez: Platformę Usług Elektronicznych ZUS, bankowość elektroniczną lub portal Empatia.

 

Część z rodziców wniosek o wyprawkę szkolną złożyła w pierwszych tygodniach lipca. Ci którzy, jeszcze tego nie zrobili, mają czas do końca listopada. Zachęcamy do skorzystania z pomocy naszych ekspertów, zarówno po to, by założyć profil PUE i jak i złożyć wniosek o 300 plus. Z pomocy pracowników ZUS można również skorzystać podczas licznych dyżurów organizowanych w urzędach i placówkach pocztowych. Terminy dyżurów pracowników ZUS w innych instytucjach można znaleźć na stronie internetowej www.zus.pl, w zakładce „Dobry Start”.

 

Świadczenie z programu "Dobry Start" wypłacane jest wyłącznie na rachunek bankowy. Rodzice, którzy korzystają z kart przedpłaconych wydanych np. przez MOPS-y, GOPS-y nie mogą wskazywać rachunku z karty. Muszą podać osobiste konto w banku. Coraz częściej obserwujemy, że klienci wpisują we wniosku rachunek z karty przedpłaconej wydanej przez MOPS, GOPS i pieniądze wracają do ZUS. Warto więc sprawdzić, czy we wniosku wpisujemy poprawny numer rachunku.

Wiadomość głosowa: https://drive.google.com/file/d/1zSToa8aU7SH_Q2toiCmxw8bqrOlcIRDh/view?usp=sharing

Krystyna Michałek

regionalny rzecznik prasowy ZUS

w województwie kujawsko-pomorskim

Solna Dolina Jarmark 2021

  Od 23 lipca kolejna odsłona tarczy

Przedsiębiorcy prowadzący sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni, którzy ponieśli straty z powodu pandemii będą mogli ubiegać się o zwolnienie z opłacania składek oraz świadczenie postojowe. Wnioski można składać od 23 lipca.

Nowelizacja Tarczy antykryzysowej zakłada wsparcie dla przedsiębiorców, którzy w jednostkach oświatowych prowadzą sprzedaż środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków (PKD 47.11.Z i 47.19.Z). Choć formalnie ich działalność nie była objęta restrykcjami, to ze względu na zamknięcie szkół, dotkliwie odczuli skutki lockdownu.

Prowadzący sklepiki mogą liczyć na zwolnienie z opłacania składek za listopad, grudzień, styczeń, luty i marzec. Muszą jednak spełnić warunki wskazane w przepisach i wykazać m.in. spadek przychodów o 40 proc. w określonych miesiącach. Przedsiębiorcy, którzy już opłacili składki, a spełnią warunki do zwolnienia, mogą złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych środków, o ile nie mają zaległości na koncie – wyjaśnia Marlena Nowicka, rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Przedsiębiorcy prowadzący sklepiki szkolne będą też mogli uzyskać świadczenie postojowe tyle razy, w ilu miesiącach zanotowali spadek przychodów o co najmniej 40 proc. Maksymalnie ZUS wypłaci świadczenie postojowe pięć razy w wysokości 2080 zł. Aby uzyskać świadczenie, trzeba będzie złożyć wniosek RSP-SK.

Z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. mogą być także zwolnieni piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni, którzy świadczą usługi na rzecz muzeów (kod PKD 79.90.A). Posłuży do tego wniosek RDZ-M.

Wnioski o zwolnienie ze składek i postojowe można składać od 23 lipca, wyłącznie elektronicznie – przez platformę PUE ZUS. Tam również ZUS zamieści informację o statusie wniosku. Wnioski o umorzenie składek (RDZ-SK dla sklepików szkolnych oraz RDZ-M dla pilotów wycieczek i przewodników) będzie można złożyć do końca września.

ZUS do tej pory udzielił wsparcia przedsiębiorcom na ok. 37,5 mld złotych. W ramach wszystkich odsłon tarczy antykryzysowej Zakład realizował różne formy wsparcia, w tym zwolnienie ze składek (15 mld zł) oraz świadczenie postojowe (6,4 mld zł).

 

 https://drive.google.com/file/d/1U7Lgx56jJLGwOO9QYVtagIr0cWoQ0_Mh/view?usp=sharing

Dobry Start 300 dla ucznia” – spotkanie z ekspertami ZUS w M-GOPS Przedecz

Jeśli nie masz profilu PUE, przyjdź na spotkanie z ekspertem ZUS, który założy go dla Ciebie oraz pomoże w wypełnieniu wniosku o świadczenie dobry start przy stanowisku komputerowym dla klientów.

Zapraszamy: termin 5 sierpnia 2021 r., od godz. 9:00 do godz. 12:00

Miejsce dyżuru: M-GOPS Przedecz, ul. Kościuszki 2, 62-635 Przedecz

Wizytę na spotkanie z ekspertem ZUS w M-GOPS Przedecz można zarezerwować pod numerem telefonu: 63 2721107 wew. 306

Profil PUE ZUS możesz założyć również samodzielnie

Jak to zrobić? Sprawdź www.zus.pl lub zadzwoń 22 560 16 00

Dzięki profilowi PUE załatwisz większość spraw w ZUS prze Internet

Program „Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci. To 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Od roku szkolnego 2021/2022 świadczenie (tzw. 300+) w ramach programu Dobry Start będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada tylko drogą elektroniczną:

- z portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,

- za pośrednictwem portalu Emp@tia,

- przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość.

ZUS wypłaci świadczenie na konto bankowe wskazane we wniosku.

W ramach programu rodzice - bez względu na dochody - mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom oraz pozostałego wyposażenia niezbędnego dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych do ukończenia 20. roku życia lub 24 lat w przypadku osób z niepełnosprawnościami.dobrty start

 Informacja prasowa

Już ponad 1 mln dzieci objętych wnioskami o 300 plus

 

Ponad 1 milion dzieci zostało objętych wnioskami o świadczenie 300 plus w ramach programu "Dobry start". Od 1 lipca do ZUS wpłynęło już ponad 712 tys. wniosków i z każdym dniem liczba ta rośnie. W Wielkopolsce wpłynęło prawie 58 tys. wniosków o wypłatę świadczenia dla przeszło 83 tys. dzieci.

 

W roku szkolnym 2021/2022 wniosek o świadczenie 300 plus można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.

Zainteresowanie świadczeniem 300 plus cały czas rośnie. Od 1 lipca do ZUS z terenu województwa wielkopolskiego wpłynęło prawie 58 tys. wniosków o wypłatę świadczenia dla przeszło 83 tys. dzieci. Co ważne wnioski wpływają wyłącznie drogą elektroniczną, co zdecydowanie usprawnia cały proces – informuje Marlena Nowicka rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Największe zainteresowanie świadczeniem 300 plus jest w województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim oraz pomorskim.

 

Obsługą świadczeń od tego roku zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r. Świadczenie z programu „Dobry start” przysługuje w wysokości 300 złotych - raz w roku - na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20 roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.

 

Świadczenie zostanie przekazane na rachunek bankowy wskazany we wniosku. Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie z programu "Dobry start", także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, znajdzie wszystkie informacje na temat tego wniosku i jego obsługi na portalu PUE ZUS. Potwierdzenie rejestracji profilu na PUE ZUS, klient otrzyma na adres email, który podał we wniosku. Natomiast na numer telefonu
z wniosku otrzyma jednorazowe hasło, które będzie musiał zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS

 

Informację w sprawie świadczenia można otrzymać również na specjalnej infolinii, pod numerem 22 290 22 02, w dni robocze (pn. - pt.) w godz. 8.00 –15.00, a także umawiając się na e-wizytę w ZUS przez internet: www.zus.pl/e-wizyta.

 

Z pomocy pracowników ZUS można również skorzystać podczas licznych dyżurów organizowanych w urzędach i placówkach pocztowych .

Link z nagraniem wideo: https://drive.google.com/file/d/1KSclHfrjot8_MN8yYUmrHclAD3oXqRfY/view?usp=sharing

 

Jak zweryfikować rachmistrza spisowego?

Od 23 czerwca br. rachmistrzowie spisowi rozpoczynają wywiady bezpośrednie w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021. W prosty sposób można sprawdzić tożsamość rachmistrza spisowego.

Poproś rachmistrza aby wylegitymował się identyfikatorem i zweryfikuj jego tożsamość poprzez:

specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie https://spis.gov.pl/ ,
kontakt z infolinią spisową pod numerem 22 279 99 99, wybierz 1 – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, a następnie 2 – weryfikacja tożsamości rachmistrza.

W przypadku uzasadnionych wątpliwości dotyczących wiarygodności i rzetelności rachmistrza spisowego, zaistniały incydent należy niezwłocznie zgłosić na infolinię spisową lub do właściwego Gminnego Biura Spisowego w swoim miejscu zamieszkania.

Rachmistrzowie skontaktują się z osobami, które nie spisały się samodzielnie przez Internet lub nie realizowały spisu przez wywiad telefoniczny z rachmistrzem.

Przypominamy, że zgodnie z art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1775), nie można odmówić przekazania danych rachmistrzowi kontaktującemu się z osobami fizycznymi objętymi spisem. Udział w wywiadzie prowadzonym przez rachmistrza jest obowiązkowy.

Tożsamość rachmistrza

 nfos

 

16.06.2021 r.

Informacja prasowa

Nowości w programie „Czyste Powietrze”. Od 2022 r. koniec dotacji na piece węglowe

Wycofanie dotacji na kotły węglowe, zwiększenie progów dochodowych uprawniających do podwyższonego poziomu dofinansowania oraz poszerzenie listy kosztów kwalifikowanych o kotły na pellet o podwyższonym standardzie – to trzy nowości w programie „Czyste Powietrze”, które zaczną obowiązywać już od 1 lipca 2021 r.

Wytyczne Komisji Europejskiej, zapisy Krajowego Planu Odbudowy oraz Polskiego Ładu, a także obowiązujące uchwały antysmogowe w poszczególnych województwach, które nakazują wymianę starych kotłów węglowych i ograniczają możliwość stosowania paliwa stałego (węgla) – te czynniki zdeterminowały zapowiadane już wcześniej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmiany w programie „Czyste Powietrze”. Znamy datę ich wprowadzenia, będzie to 1 lipca 2021 r.

Koniec dotacji na piece węglowe

Zakup i montaż kotła na węgiel w ramach programu „Czyste Powietrze” będzie możliwy tylko do końca obecnego roku. Zatem, aby otrzymać dotację wnioskujący musi do 31 grudnia 2021 r. złożyć wniosek o dofinansowanie obejmujący kocioł na węgiel, zakupić i zamontować to źródło ciepła a dodatkowo potrzebna jest faktura wystawiona do końca bieżącego roku (warunek ten nie dotyczy wniosków złożonych przed datą wejścia w życie zmian w programie, czyli przed 1 lipca 2021 r.).

Wyższe progi dochodowe

Kolejna nowość w „Czystym Powietrzu”, to podwyższenie progów dochodowych w drugiej części programu. Zmiana ma na celu ujednolicenie progów dochodowych programów „Czyste Powietrze” i „Stop Smog”, dzięki czemu więcej osób skorzysta z podwyższonego poziomu dofinansowania w „Czystym Powietrzu”, czyli otrzyma bezzwrotną dotację wynoszącą do 37 tys. zł.

Od 1 lipca 2021 r. dla gospodarstw jednoosobowych próg dochodowy wzrośnie o 229 zł niż obecnie, czyli do kwoty 2 189 zł. Z kolei dla gospodarstw wieloosobowych próg dochodowy podwyższy się o 164 zł niż obecnie, czyli do poziomu 1 564 zł na osobę.

Wyższe dotacje na kotły na pellet o podwyższonym standardzie

Zgodnie z dotychczasowymi zapisami w programie „Czyste Powietrze”, począwszy od 1 lipca 2021 r. możliwe będzie ubieganie się o wsparcie na zakup i montaż kotła na pellet o podwyższonym standardzie. To szansa na dotacje do 9 tys. zł (nie więcej niż 45% faktycznie poniesionych kosztów) w podstawowym poziomie dofinansowania. W podwyższonym dotacja ta wynosi do 12 tys. zł (nie więcej niż 60% kosztów).

Szczegóły w tym zakresie określają załączniki nr 2 i 2a do programu „Czyste Powietrze”, dostępne na stronie czystepowietrze.gov.pl (zakładka Weź dofinansowanie/Czyste Powietrze, materiały do pobrania), gdzie w poz. nr 12 mowa jest o zakupie i montażu kotła na pellet drzewny z automatycznym sposobem podawania paliwa, o obniżonej emisyjności cząstek stałych o wartości ≤ 20 mg/m3.

 

*****

Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zmiany w programie Czyste Powietrze od 1 lipca 2021

 

 

 Świadczenie wyrównawcze dla działaczy opozycji

Działacze opozycji antykomunistycznej oraz osoby represjonowane z powodów politycznych mogą otrzymać świadczenie wyrównawcze również wtedy, gdy mają rentę rodzinną.

 

1 czerwca 2021 r. weszła w życie nowelizacji ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych. Regulacja wprowadziła nowe rozwiązania w zakresie świadczenia wyrównawczego, obliczenia wysokości emerytur i rent oraz kapitału początkowego.


Świadczenie wyrównawcze także do renty rodzinnej

Na mocy tych przepisów świadczenie wyrównawcze przysługuje działaczom opozycji antykomunistycznej oraz osobom represjonowanym z powodów politycznych pobierającym nie tylko emeryturę lub rentę inwalidzką albo rentę z tytułu niezdolności do pracy, lecz także rentę rodzinną w wysokości niższej niż 2501,76 zł.

 

W celu ustalenia prawa do świadczenia wyrównawczego należy złożyć wniosek (na druku ER-SWA) i dołączyć do niego decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, która potwierdza status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych. Nowy okres składkowy

Ustawa wprowadziła nowy okres składkowy, tj. okres pozbawienia możliwości wykonywania swojego zawodu przed 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych za działania na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania politycznych praw człowieka w Polsce.

 

Okres ten uwzględnia się przy ustalaniu kapitału początkowego oraz przy ustalaniu prawa do emerytury i renty z tytułu niezdolności do pracy oraz ich wysokości.


Korzystniejsze obliczenie emerytur i rent

Ustawa wprowadziła również możliwość obliczenia kapitału początkowego, emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy przy uwzględnieniu kwoty przeciętnego wynagrodzenia za ww. okres pozbawienia możliwości wykonywania swojego zawodu. ZUS zastosuje ten przepis, jeśli jest to korzystniejsze dla klienta niż zasady ogólne.Dotyczy to także następujących okresów: osadzenia w więzieniach lub innych miejscach odosobnienia na terytorium Polski na mocy skazania albo bez wyroku po dniu 31 grudnia 1955 r. za działalność polityczną, świadczenia pracy po 1956 r. na rzecz organizacji politycznych i związków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiązujących do kwietnia 1989 r., niewykonywania pracy przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych, a także internowania na podstawie art. 42 dekretu z dnia 12 grudnia 1981 r. o stanie wojennym.

Osoby, które mają ustalony kapitał początkowy albo obliczoną wysokość emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy przed 1 czerwca 2021 r., w celu ich przeliczenia z uwzględnieniem zmienionych przepisów, powinny złożyć odpowiednio wniosek w sprawie kapitału początkowego (EKP) lub wniosek o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego (ERPO). Do wniosku należy dołączyć decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, która potwierdza wspomniane okresy. Osoby, które już wcześniej przekazały ZUS taką decyzję, powinny złożyć sam wniosek.

 

Emerytura lub renta w nowej wysokości będzie przysługiwać od miesiąca zgłoszenia wniosku, nie wcześniej niż od 1 czerwca 2021 r.

 

Ze zmian przepisów mogą także skorzystać osoby pobierające renty rodzinne po ubezpieczonych, którzy posiadali wskazane okresy. W celu przeliczenia renty rodzinnej należy zgłosić wniosek o jej ponowne obliczenie.

 

Marlena Nowicka

Regionalna Rzeczniczka Prasowa

ZUS w Wielkopolsce

 

Numery rachmistrzów

Europejski Tydzień Zrównoważónego Rozwoju 20 - 26 wrzesień 2021 - pobierz...

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w związku z trwającą pandemią i zapotrzebowaniem na rehabilitację leczniczą kierowaną do pacjentów po przebytej chorobie COVID-19, uruchamia nowy profil rehabilitacji w Centrach Rehabilitacji Rolników KRUS w Jedlcu i Szklarskiej Porębie.

Rehabilitacja kierowana  jest szczególnie do rolników w wieku aktywności zawodowej, którzy będą mieli wskazania medyczne do rehabilitacji ogólnoustrojowej po przebytej chorobie COVID-19, spełniających warunki  do skierowania na rehabilitację leczniczą.

Turnus rehabilitacyjny odbywać się będzie w trybie stacjonarnym i całodobowym w czasie 21 dni. Rolnik będzie mógł skorzystać z zagwarantowanych nieodpłatnie zabiegów leczniczych zgodnych z profilem skierowania, całodobowego wyżywienia oraz noclegów.

 

Podstawę do skierowania na rehabilitację leczniczą stanowi wniosek o skierowanie na rehabilitację, wystawiony przez lekarza POZ lub lekarza specjalistę.

 

Rehabilitacja powinna być przeprowadzona po co najmniej 12 tygodniach od zachorowania.

 

Warunkiem przyjęcia na rehabilitację jest negatywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2.

 

Szczegółowe informacje o rehabilitacji leczniczej można uzyskać w najbliższej jednostce terenowej KRUS oraz pod adresem: https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/rehabilitacja-lecznicza-dla-osob-po-przebytej-chorobie-covid-19/

 csm Baner rehabilitacja COVID dfcde8cff7

plakat punkt szczepien powszechnych

XVIII Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne w kategorii: gospodarstwa indywidualne, organizowanym przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Konkurs jest jednym z wielu działań prewencyjnych prowadzonych przez Kasę na rzecz zmniejszenia liczby wypadków i chorób zawodowych rolników.

Uczestnikami konkursu mogą być zarówno duże jak i małe gospodarstwa rolne, w których przynajmniej jeden z właścicieli podlega ubezpieczeniu społecznemu w KRUS.

Osoby zainteresowane proszone są o kontakt z Placówką Terenową KRUS w Kole pod nr telefonu 63 272 52 89

Termin składania zgłoszeń w tegorocznej edycji konkursu upływa z dniem 23 kwietnia 2021r.

Laureaci konkursu otrzymają nagrody rzeczowe i pieniężne.

Link do strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje i regulamin konkursu:https://www.krus.gov.pl/zadania-krus/prewencja/xiii-ogolnokrajowy-konkurs-bezpieczne-gospodarstwo-rolne-2021/

Infolinia NSP już działa! Zadzwoń pod numer 22 279 99 99 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.

Do 31 marca, wybierz Kanał 1 i uzyskaj informacje o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021!

Spis rusza od 1 kwietnia 2021 r. i wtedy też Infolinia będzie uzupełniona o kolejny kanał  „Spisz się przez telefon”.

Nasi konsultanci są gotowi do pomocy.

 

NInfolinia NSP 2021

Wielkopolska Rada Koordynacyjna Związek Organizacji Pozarządowych wraz z Krajową Administracją Skarbową zapraszają przedstawicieli instytucji, organizacji pozarządowych, wolontariuszy, seniorów, osoby z niepełnosprawnościami oraz ich rodziny z woj. wielkopolskiego na spotkania/szkolenia rozwijające:

17.03.2021 (środa), godz. 10.00-12.00
Twój e-PIT dla seniorów w tym rozliczanie kosztów za leki

  • spotkanie dla osób starszych, ich rodzin, organizacji i instytucji zainteresowanych tematem
  • w szczególności kierujemy to spotkanie dla osób chcących skorzystać z odliczenia kosztów za leki, z tytułu darowizn czy innych wydatków, które można rozliczyć w zeznaniu rocznym
  • spotkanie dla osób z całej Wielkopolski
  • spotkanie poprowadzą eksperci z Izby Administracji Skarbowej
  • udział w spotkaniu nie wymaga rejestracji i odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams
  • wchodząc na spotkanie wpisz swoje pełne imię i nazwisko oraz reprezentowaną organizację/instytucję

LINK DO SPOTKANIA: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MGJiNjA0YTAtNDEzZS00NDViLWIwZjEtOTA3Y2UzNWFjMDMx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%228d4e9364-26bb-4927-814c-ede4d6165292%22%7d


17.03.2021 (środa), godz. 14.00-16.00
Twój e-PIT dla osób z niepełnosprawnościami w tym rozliczanie ulgi rehabilitacyjnej

  • spotkanie dla osób z niepełnosprawnościami, ich rodzin, organizacji i instytucji zainteresowanych tematem
  • w szczególności kierujemy to spotkanie dla osób chcących skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej
  • spotkanie dla osób z całej Wielkopolski
  • spotkanie poprowadzą eksperci z Izby Administracji Skarbowej
  • udział w spotkaniu nie wymaga rejestracji i odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams
  • wchodząc na spotkanie wpisz swoje pełne imię i nazwisko oraz reprezentowaną organizację/instytucję

LINK DO SPOTKANIA: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZmVlYjAwOTUtMGVlZi00YWQ4LWJjM2QtODRhZTEyYzk1ODMw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%228d4e9364-26bb-4927-814c-ede4d6165292%22%7d


18.03.2021 (czwartek), godz. 16.30-18.30
Twój e-PIT – szkolenie dla wolontariuszy chcących wspierać osoby starsze i z niepełnosprawnościami w rozliczeniach PIT

  • spotkanie dla osób z całej Wielkopolski, które chciałyby wolontariacko pomagać w rozliczeniach dla osób starszych i z niepełnosprawnościami za pośrednictwem usługi Twój e-PIT
  • spotkanie poprowadzą eksperci z Izby Administracji Skarbowej
  • udział w spotkaniu nie wymaga rejestracji i odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams
  • wchodząc na spotkanie wpisz swoje pełne imię i nazwisko

LINK DO SPOTKANIA: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YWQ5OWE4M2QtMGZmOS00NGE2LWExZmEtNDYzMGM0MjYzN2Yz%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%228d4e9364-26bb-4927-814c-ede4d6165292%22%7d

II Ogólnopolski Konkurs dla Dzieci Rolników na Rymowankę o Bezpieczeństwie w Gospodarstwie Rolnym, organizowany przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Informuję, że w konkursie mogą wziąć udział dzieci w wieku od 11 do 14 lat, których przynajmniej jeden z rodziców podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników.

Zadanie konkursowe polega na ułożeniu rymowanki promującej prawidłowe nawyki i zachowania dzieci odnoszące się do pracy i zabawy na terenie gospodarstwa rolnego, a także popularyzujące wykaz czynności szczególnie niebezpiecznych, związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, których nie należy powierzać dzieciom poniżej 16 lat. Tegoroczna edycja odbywa się w roku jubileuszowym KRUS i przebiega pod hasłem  „Bezpiecznie na wsi mamy – od 30 lat z KRUS wypadkom zapobiegamy”.

Pracę konkursową wraz z załącznikami należy przesłać w terminie do 9 kwietnia br. na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (w temacie e-mail należy wpisać : „Konkurs na rymowankę – Imię i Nazwisko dziecka” lub pocztą tradycyjną na adres Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Biuro Prewencji, al. Niepodległości 190, 00-608 Warszawa z dopiskiem „Konkurs na rymowankę”.

20 autorów najlepszych rymowanek zostanie uhonorowanych nagrodami rzeczowymi o wartości około 600 zł każda.

Link do strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje i regulamin konkursu: https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/juz-drugi-raz-dobrze-sie-czuje-gdy-o-bezpieczenstwie-rymuje/

 

Plakat - pobierz

 

Informacja prasowa

 

ZUS wypłaci 13 i 14 emerytury

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotowuje się do wypłaty trzynastej i czternastej emerytury. Świadczenia zostaną wypłacone z urzędu, to znaczy, że nie trzeba będzie składać żadnego wniosku.

W kwietniu, po raz kolejny, wypłacimy 13 emeryturę, a 14 emerytura, trafi do naszych klientów wraz z wypłatami świadczeń listopadowych – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

W kwietniowych terminach płatności, osoby pobierające świadczenia emerytalno-rentowe, otrzymają trzynastą emeryturę, w kwocie 1250,88 zł brutto. Świadczenie będzie przysługiwało w pełnej wysokości, bez względu na kwotę pobieranego świadczenia podstawowego, o ile 31 marca istniało do niego prawo.

Czternastka będzie przysługiwała osobom, które na 31 października 2021 r. będą miały prawo do jednego ze świadczeń długoterminowych, m.in. emerytury, renty, renty socjalnej, czy świadczenia przedemerytalnego. Co ważne, czternastki nie otrzymają osoby, których prawo do tych świadczeń będzie zawieszone.

Pełną kwotę 1250,88 zł brutto otrzymają osoby, których świadczenie podstawowe nie przekracza 2900 zł brutto. Pozostali otrzymają czternastkę pomniejszoną zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”. Na przykład, jeśli pobierana emerytura wynosi 3000 zł, czternastka będzie przysługiwać w kwocie mniejszej o 100 zł – dodaje Nowicka.

Świadczenia te będą podlegały opodatkowaniu i oskładkowaniu na ogólnych zasadach,. Co ważne, z kwoty obydwu dodatkowych rocznych świadczeń pieniężnych nie będą dokonywane potrącenia i egzekucje.

Trzynasta i czternasta emerytura ma zostać wypłacona dla przeszło 9,1 mln emerytów i rencistów. W pełnej wysokości będzie przysługiwać ok. 7,9 mln świadczeniobiorców.

 

https://drive.google.com/file/d/1Ymgrb6kkpfriyBMXP-Nv6iIYDgtdlPR5/view?usp=sharing

Ostrzeżenie meteorologiczne z 04.03.2021r. - oblodzenie

 

Informacja prasowa

Zwolnienie ze składek za luty i postojowe

Przedsiębiorcy z kilkudziesięciu branż mogą wystąpić o zwolnienie z opłacania składek za luty 2021 r. Będą też mogli skorzystać ze świadczenia postojowego maksymalnie trzykrotnie.

Najnowsze zmiany wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wsparcia przedsiębiorców poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19. Nowe przepisy weszły w życie 28 lutego 2021 roku.

Po zmianie przepisów, przedsiębiorcy z określonych branż mogą wystąpić o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek za styczeń 2021 r. lub za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r., albo za luty 2021 r. Tym samym rozszerzone zostają formy wsparcia dla przedsiębiorców dotkniętych pandemią koronawirusa.

Prawo do pomocy otrzymali przedsiębiorcy z niemal 50 różnych branż. Zakres i forma wsparcia zależy od rodzaju przeważającej działalności gospodarczej. O umorzenie składek za luty oraz świadczenie postojowe (maksymalnie trzy razy) będą mogli wystąpić między innymi przedsiębiorcy z branży fitness, gastronomicznej, turystycznej, obiekty noclegowe, uzdrowiska, obiekty kultury i rozrywki, firmy zajmujące się fotografią, produkcją lub dystrybucją filmów i muzyki i fizjoterapeuci. Ze zwolnienia ze składek za grudzień i styczeń skorzystają również taksówkarze i prowadzący usługi wspomagające transport.

Nowe rozporządzenie przesunęło o miesiąc termin złożenia wniosku, czyli wniosek RDZ-B7 można złożyć najpóźniej do 30 kwietnia 2021 r. Zmienił się również termin na przekazanie dokumentów rozliczeniowych za wnioskowany okres. Przedsiębiorca musi to zrobić do 31 marca 2021 r., chyba że jest zwolniony z obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej i imiennych raportów – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

W myśl nowego rozporządzenia przedsiębiorcy z określonych branż mogą otrzymać świadczenie postojowe jednokrotnie, dwukrotnie albo trzykrotnie, przy czym uwzględnia się świadczenia już pobrane na podstawie rozporządzenia, które obowiązywało do 27 lutego 2021 r. Wniosek o to świadczenie przedsiębiorcy mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii.Co ważne, wnioski o wsparcie z Tarczy antykryzysowej 7.0. złożone do 27 lutego włącznie (przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia) ZUS będzie rozpatrywał na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 19 stycznia 2021 r. Jednak przedsiębiorców, którzy występują o zwolnienie z opłacania składek będzie obowiązywał nowy termin przesyłania deklaracji rozliczeniowych lub imiennych raportów miesięcznych – do 31 marca 2021 r. – dodaje Nowicka.

 

Informacja prasowa

ZUS rozpoczął waloryzację emerytur i rent

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął właśnie coroczną waloryzację emerytur i rent. W tym roku świadczenia wrosną o ponad 4 proc., a minimalna emerytura będzie wyższa o 50,88 zł.

Waloryzacja procentowa polega na pomnożeniu świadczenia z lutego, w kwocie brutto, przez wskaźnik, który w tym roku wynosi 104,24 proc. Wysokość wskaźnika waloryzacji zależy od wzrostu cen towarów i usług oraz od wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w kraju.

Co istotne, żeby ZUS zwaloryzował nasze świadczenie, nie musimy składać żadnego wniosku, gdyż waloryzacja przeprowadzana jest z urzędu – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Każdy emeryt i rencista otrzyma również decyzję o nowej wysokości swojego świadczenia. Wysyłka decyzji waloryzacyjnych będzie połączona z wysyłką decyzji o przyznaniu dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego.

Jakie świadczenia wzrosną?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadzi waloryzację emerytur, rent z tytułu niezdolności do pracy, rent rodzinnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, a także dodatków do tych świadczeń, takich jak: dodatek pielęgnacyjny, czy dodatek dla sierot zupełnych, świadczeń i zasiłków przedemerytalnych oraz rent socjalnych. Waloryzacja obejmuje świadczenia przyznane do końca lutego 2021 roku.

Minimalna emerytura w górę

W związku z waloryzacją wzrosła między innymi minimalna emerytura. Otrzymują ją osoby, które zgromadziły niewiele składek emerytalnych, ale mają wystarczająco długi staż ubezpieczeniowy (kobieta – co najmniej 20 lat, a mężczyzna – co najmniej 25 lat).

Od 1 marca minimalna emerytura wynosi 1250,88 zł brutto, czyli o 50,88 zł więcej niż dotychczas. Tak samo wzrosła minimalna renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renta rodzinna i renta socjalna. 1250,88 zł wynosi również świadczenie Mama4plus dla osób, które nie mają emerytury lub renty.

Minimalna renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy to od marca 938,16 zł. Świadczenie przedemerytalne wzrosło do 1262,34 zł. Dodatek pielęgnacyjny wynosi teraz 239,66 zł.

 

Warszawa, 14.02.2021 r.

 

Zmiana prognozy na przyszły tydzień – potencjalnie niebezpieczna sytuacja

 

Prognoza pogody na okres dłuższy niż 2 najbliższe dni może ulec diametralnej zmianie. W tej chwili modele prognozują inny scenariusz niż przed weekendem. W przyszłym tygodniu przewidywane jest znaczące ocieplenie. W środę i czwartek na zachodzie Polski prognozowane są dodatnie wartości temperatury powietrza przez całą dobę (temperatury maksymalne około 4°C, minimalne nieznacznie powyżej 0°C). W piątek jedynie na północnym wschodzie kraju prognozowane są temperatury poniżej 0°C. W weekend będzie ciepło w całym kraju, na zachodzie nawet 13°C, na pozostałym obszarze od 1°C do 10°C.

 

Taka sytuacja prowadzić będzie do szybkiego topnienia pokrywy śnieżnej, która na znaczącym obszarze kraju jest wysoka. Najwięcej śniegu notujemy obecnie na Wybrzeżu i wschodniej Polsce (kilkadziesiąt cm). Na obszarach z najwyższą prognozowaną temperaturą także jest ona wysoka – wynosi kilka-kilkadziesiąt cm. Zawartość wody w śniegu jest zróżnicowana. Na północnym wschodzie kraju zawartość wody w śniegu wynosi od 30 mm w Kętrzynie do 73 mm w Białymstoku. Na Pomorzu największa zawartość wody w śniegu notowana jest w Łebie i wynosi 65 mm. Na krańcach wschodnich wskaźnik ten wynosi ponad 45 mm w Terespolu i Włodawie oraz 74 mm w Zamościu. W Polsce centralnej i zachodniej wartości kształtują się najczęściej w okolicach 10/20 mm. Na Śnieżce, przy 125 cm pokrywy śnieżnej wynosi 489 mm. Na Kasprowym Wierchu, przy 169 cm wynosi 441 mm. Dokładne dane dotyczące grubości pokrywy śnieżnej i zawartości wody w śniegu dostępne są na naszej stronie: https://hydro.imgw.pl/#iceSheet

 Szybkie topnienie pokrywy śnieżnej, w połączeniu z opadami deszczu i występującymi zjawiskami lodowymi na rzekach oraz powstającymi zatorami stwarza ryzyko groźnych wezbrań. Obecnie zjawiska lodowe notowane są na większości rzek w Polsce. Szczególnie groźny zator występuje w okolicach Płocka i rozbudowuje się w górę rzeki. W tej chwili stan alarmowy jest przekroczony na stacji Wyszogród na Wiśle (o 38 cm). Stany wody rosną obecnie na stacji Wychódźc.

 

Prognozowana sytuacja jest podobna do tej z 1982 r. kiedy przy podobnym układzie czynników wystąpiła katastrofalna powódź.

Scenariusz ten jest brany pod uwagę, ale nie musi się powtórzyć. Sytuacja pogodowa jest dynamiczna. Prosimy o monitorowanie sytuacji i śledzenie naszych komunikatów.

Drodzy Mieszkańcy,  

zależy nam, abyśmy wszyscy, będący w zasięgu sieci światłowodowej INEA, mieli dostęp do niezawodnego symetrycznego Internetu światłowodowego o prędkości 1 Gb/s. Jest nam bardzo miło, że możemy już korzystać z usług firmy INEA.
Dlatego przekazujemy informację, że pracownicy INEA właśnie wyruszają w teren, aby zaoferować mieszkańcom naszej najszybszy Internet światłowodowy w Polsce. Od ręki, na jasnych zasadach oraz w pełni bezpiecznie. Wszystko jest już gotowe i czeka na podłączenie do domów.

To szczególnie ważne teraz, gdy nasz dom znów zastępuje cały świat. Doskonale wiemy, że szybki i niezawodny Internet, elastyczna telewizja oraz możliwość stałego kontaktu z bliskimi to podstawa.

Klienci INEA cieszą się pełną swobodą usług telekomunikacyjnych, zawsze na jednym rachunku. Najszybszy Internet w Polsce wg Speedtest.pl, telewizja HIWAY w jakości 4K z paczkami kanałów, które możesz dodawać i odejmować, kiedy chcesz oraz telefonia komórkowa o doskonałym zasięgu, rozmowy bez ograniczeń i 20GB Internetu mobilnego, to tylko niektóre z zalet dołączenia do świata INEA. 

Aby już teraz zamówić w pełni bezpieczną wizytę bez wychodzenia z domu, wystarczy zadzwonić pod numer 732 44 88 44.

 RGB Plakat A4

 Informacja prasowa  ZUS

Działasz w kulturze – sprawdź, czy przysługuje Ci ulga!

Przedsiębiorcy działający w szeroko rozumianej kulturze mogą teraz wystąpić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zwolnienie ze składek za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 roku. 26 stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy, która umożliwia zwolnienie z tego obowiązku.

Rozwiązanie to dotyczy: twórców, artystów, architektów, obiektów kulturalnych, przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z produkcją, dystrybucją i projekcją filmów, firm świadczących usługi edukacyjne na rzecz muzeów oraz płatników składek prowadzących tzw. muzea prywatne, wpisane do ministerialnego wykazu.

Umorzenie przysługuje, jeśli doświadczyli spadku przychodów z tej działalności o co najmniej 75 proc. Należy porównać pierwszy miesiąc objęty wnioskiem o zwolnienie z analogicznym miesiącem roku 2019 – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Dodatkowo, podmiot musiał też być zgłoszony jako płatnik w ZUS do 30 czerwca 2020 r. oraz złożyć w terminie deklaracje rozliczeniowe.

Wniosek o umorzenie składek za lipiec, sierpień i wrzesień można złożyć do 15 marca przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Muzea i firmy świadczące usługi edukacyjne na rzecz muzeów powinny skorzystać z wniosku o symbolu RDZ-M. Pozostali wypełniają wniosek RDZ-B.

 

Link z nagraniem wideo: https://drive.google.com/file/d/1VRe2tIfTA9_q2bKyRqwaPWreBjy93IOG/view?usp=sharing

Wykaz punktów nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz mediacji w powiecie kolskim w 2021 roku - pobierz...

Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa na terenie Powiatu Kolskiego- pobierz...

 Dla kogo nieodpłatna pomoc prawna?

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatnej poradnictwo obywatelskie przysługują każdej osobie, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.

Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. .

Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

  • poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo-administracyjnym
  • wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego
  • sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym
  • nieodpłatną mediację
  • sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:

  • Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
  • Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.

Co obejmuje nieodpłatna mediacja?

Nieodpłatna mediacja obejmuje:

  • poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
  • przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
  • przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
  • przeprowadzenie mediacji;
  • udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.

Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:

  • sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego;
  • zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.

Nieodpłatna mediacja może być prowadzona pomiędzy stronami dążącymi do polubownego rozwiązania sporu. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osoba uprawniona.

Podaj właściwy PESEL lub NIP pracownika

  • Jako płatnik (pracodawca) masz obowiązek podać w formularzu podatkowym poprawny PESEL lub NIP podatnika (pracownika).
  • Pozwoli to na szybką identyfikację podatnika przez urząd skarbowy i umożliwi mu wywiązanie się z obowiązków podatkowych.
  • Dzięki temu Twój pracownik będzie mógł między innymi skorzystać z usługi Twój e-PIT i rozliczyć podatek dochodowy łatwo bez wychodzenia z domu.

Wypełniasz PIT dla pracownika - wpisz poprawny PESEL lub NIP

Płatnik (pracodawca) ma obowiązek wpisać w formularzu prawidłowy NIP lub PESEL podatnika (swojego pracownika). Błędem jest np. wpisywanie ciągu tych samych cyfr (jak 1111111111 czy 9999999999). Brak właściwych danych w formularzu przekazanym do urzędu skarbowego uniemożliwi bądź utrudni podatnikowi (pracownikowi) wywiązanie się z obowiązków w PIT.

Prawidłowo wpisany NIP lub PESEL pozwoli na jednoznaczną identyfikację podatnika (pracownika). Dzięki temu jego zeznanie podatkowe zostanie wygenerowane i udostępnienie w usłudze Twój e-PIT na podatki.gov.pl. Ponadto podatnik (pracownik) zaloguje się do usługi Twój e-PIT z wykorzystaniem danych autoryzujących, na które składają się m.in. PESEL lub NIP, złoży zeznanie podatkowe przy użyciu np. bezpłatnej aplikacji e-Deklaracje dostępnej na podatki.gov.pl, skorzysta z ulg i odliczeń, co może spowodować zwrot nadpłaty podatku.

Jeśli pracownik jest obcokrajowcem, wskaż mu jak uzyska PESEL lub NIP

Jeżeli pracownik jest cudzoziemcem i mieszka w Polsce, powinien posiadać identyfikator podatkowy PESEL.

Może złożyć wniosek o jego nadanie do organu właściwego (urząd gminy, urząd dzielnicy) wraz z dokumentami, które potwierdzają dane wskazane we wniosku.

Organem właściwym do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL (dla cudzoziemca) jest:

  • organ gminy, właściwy dla miejsca zameldowania podatnika (pracownika),
  • organ gminy właściwy dla siedziby pracodawcy, jeśli podatnik (pracownik) nie może się zameldować,
  • Urząd Dzielnicy Warszawa - Śródmieście (ul. Nowogrodzka 43) – w przypadku gdy podatnik (pracownik) jeszcze nie pracuje lub pracodawca ma siedzibę za granicą Polski.

Niezbędne informacje i wzór wniosku o nadanie PESEL są dostępne na portalu Gov.pl (link otwiera się w nowym oknie), również w języku angielskim i ukraińskim.

W przypadku odmowy podatnik (twój pracownik) może wystąpić o nadanie NIP. Wzór zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-7 jest dostępny na podatki.gov.pl (link otwiera się w nowym oknie)

Dodatkowe informacje na www.podatki.gov.pl/pit/dla-pracodawcy-platnika/ (link otwiera się w nowym oknie)

 

Zachęcamy do wypełnienia ankiety konsumentów, ekspertów, właścicieli lub administratorów dużych obiektów priorytetowych oraz przedsiębiorstw spożywczych znajdującej się na stronie:  https://www.arcadis.com.pl/jakosc-wody-ankieta

Termin na wypełnienie ankiet -  22.01.2021 r.

 

Zadbajmy o przyszłość polskiej kranówki!

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mechanizacji Rolnictwa Sp. z o. o. w Baruchowie informuje iż w zaistniałej sytuacji astrologicznej ( ujemna temperatura)

w wielu miejscach nie doszło lub nie dojdzie do odebrania wszystkich odpadów gdyż kosze i odpady w środku są zamarznięte.

Natomiast inwazyjne usuwanie odpadów doprowadzi do uszkodzeń pojemników.

 Przedsiębiorcy otrzymają informację o stanie ich kont za 2020 r.

ZUS rozpoczyna informowanie płatników składek o stanie ich kont za 2020 r. Przedsiębiorcy otrzymają informację o saldzie ich kont oraz o rozliczeniu wpłat  dokonanych w 2020 r. na indywidualny numer rachunku składkowego (NRS).W tym roku informacje zostaną udostępnione na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).

Od 7 stycznia informacje o saldzie i rozliczeniu wpłat są sukcesywnie przekazywane do 2,5 mln płatników. Każdy z nich dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też konto jest rozliczone na zero. W informacji będzie podana wysokość wpłat przekazanych w ubiegłym roku oraz jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Przedsiębiorcy, którzy spłacają zadłużenie w układzie ratalnym, otrzymają informację o kwocie, która pozostała im jeszcze do spłaty.

Niedopłata

Niedopłata na koncie płatnika składek może zostać rozłożona na raty. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo jej spłacić, może złożyć wniosek o ulgę. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, można skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń, który przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia. Doradca pomoże też w wypełnieniu wniosku i skompletowaniu niezbędnych dokumentów. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie (numery telefonów kontaktowych) lub umówić się na e-wizytę.

Niewielkie niedopłaty można spłacić poprzez powiększenie wpłaty na rozliczenie składek wpłacanych w najbliższym terminie. Trzeba jednak sprawdzić, czy od zaległości należne są odsetki za zwłokę. Odsetki można obliczyć za pomocą kalkulatora odsetkowego dla płatników składek ZUS.

Nadpłata

Nadpłatę można pomniejszyć z kwoty składek wpłacanych w najbliższym terminie.  Można też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS). Nadpłata zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika.

Ważne

Wnioski o zwolnienie z opłacania składek na podstawie Tarczy Antykryzysowej 6.0 można składać od 30 grudnia 2020 r., a efekt zwolnienia będzie widoczny na kontach płatników po rozpatrzeniu wniosku, tj. w 2021 r. Oznacza to, że przekazywana informacja o stanie konta, nie będzie uwzględniała tego zwolnienia.

Informacja dotyczy stanu konta na 31 grudnia 2020 r. Jeżeli składki zostały opłacone za miesiące, za które nastąpi zwolnienie, kwota nadpłaty będzie widoczna na koncie płatnika składek na PUE ZUS.

Składki wpłacone po 31 grudnia 2020 r. nie będą uwzględnione w informacji. Dlatego, w razie wątpliwości,  co do kwoty niedopłaty lub nadpłaty wskazanej w informacji, należy sprawdzić  aktualny stan rozliczeń konta na PUE ZUS w „Panelu płatnika”, w zakładce „Salda bieżące”.

 

 

Przedecz, 11.01.2021r.

 

 INFORMACJA

 

Informujemy mieszkańców, że szczepienia ochronne przeciwko COVID – 19 z terenu Gminy Przedecz będą wykonywane w Przychodni Zdrowia przy ul. 70 -lecia Niepodległości Polski.

W pierwszej kolejności zaszczepione zostaną osoby w wieku 70 lat i starsze.

Zapisy są przyjmowane telefonicznie pod nr telefonu 63 2738475.

 

Prosimy o zgłaszanie się do Przychodni Zdrowia, którą kieruje Pan Piotr Mazuś.

 

Z poważaniem

Burmistrz Przedcza

/-/Witold Siwiński

ZUS - Informacja prasowa

Od nowego roku trzeba informować ZUS o zawarciu umowy o dzieło

Przepisy Tarczy antykryzysowej wprowadziły obowiązek informowania ZUS o umowach o dzieło zawieranych od nowego roku. Taką informację musi przekazać płatnik składek lub osoba fizyczna, która zleciła wykonanie dzieła. Od stycznia ZUS będzie prowadził ewidencję takich umów.

 

Obowiązek ten nie dotyczy umów o dzieło:

  • zawartych z własnym pracownikiem,
  • wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
  • zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

 

Umowy zawierane od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazywać w nowym formularzu RUD (Zgłoszenie umowy
o dzieło). Następnie formularz w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło należy przekazać do ZUS. Można to zrobić elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD. W jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.

 

 Krystyna Michałek

Rzecznik Regionalny ZUS

Województwa Kujawsko-Pomorskiego

 Od 30 grudnia można wnioskować o zwolnienie z opłacania składek

Kolejne zwolnienia ze składek i dodatkowe świadczenia postojowe – to wsparcie z ZUS kierowane do branż wymienionych w najnowszej tarczy antykryzysowej 6.0. O zwolnienie z opłacania składek można wnioskować od 30 grudnia, na inne formy wsparcia będzie trzeba jeszcze nieco poczekać. 

Zwolnienia ze składek dla firm

Przedsiębiorcy działający w branżach oznaczonych ponad 40 kodami PKD, uzyskali prawo do zwolnienia ze składek za listopad. Chodzi między innymi o handel, gastronomię, pozaszkolne formy edukacji, obiekty kultury i sportu, czy fizjoterapeutów. Jednym z warunków uzyskania wsparcia, jest spadek przychodu o co najmniej 40 proc. w listopadzie bieżącego roku, w porównaniu do sytuacji w listopadzie ubiegłego roku. Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski od 30 grudnia 2020 r. do końca stycznia 2021 r. – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Co również bardzo istotne, do końca 2020 r. muszą pamiętać o obowiązku dostarczenia dokumenty rozliczeniowe do ZUS.

Tarcza 6.0 zwalnia też dodatkowe branże ze składek za lipiec, sierpień i wrzesień. Warunkiem jest m.in. spadek przychodu o 75 proc. za pierwszy miesiąc objęty wnioskiem. Od 30 grudnia do 15 stycznia wnioski w tej sprawie będą mogły składać hotele i inne obiekty zakwaterowania, a także organizatorzy turystyki. Planowana jest także nowelizacja ustawy, która wskaże termin na złożenie takiego wniosku dla wielu innych branż, które zostały ujęte w ustawie, lecz termin na złożenie wniosku przez przedsiębiorców upłynął 30 listopada.

We wszystkich tych przypadkach zwolnienie będzie obejmować także składki opłacone. Jeśli przedsiębiorca je opłacił, będzie mógł uzyskać zwrot nadpłaty lub pokryć nią kolejne składki.

Dodatkowe świadczenie postojowe

Więcej przedsiębiorców skorzysta również z dodatkowego świadczenia postojowego. Hotele i podobne obiekty zakwaterowania, organizatorzy turystyki i obiekty sportowe mogą otrzymać dodatkowe postojowe nawet trzy razy. Warunkiem pierwszej wypłaty jest spadek przychodu o co najmniej 75 proc. Przedsiębiorcy z tych branż mogą już składać wnioski (od 16 grudnia).

30 grudnia ZUS zacznie przyjmować wnioski o postojowe od kolejnych, niemal 40 grup przedsiębiorców (według PKD działalności wymienionego w ustawie). Są to w większości te same rodzaje działalności, które skorzystają z umorzenia listopadowych składek. Dodatkowe postojowe będzie im przysługiwało tylko jeden raz. Warunkiem wypłaty jest spadek przychodu w październiku albo listopadzie o co najmniej 40 proc. w stosunku do sytuacji w analogicznym miesiącu sprzed roku – dodaje Nowicka.

 

Prawo do jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego dostaną również osoby wykonujące umowy cywilnoprawne (np. zlecenie, dzieło). Chodzi o umowy zawarte do 15 grudnia 2020 r. Z postojowego skorzystają twórcy, artyści, technicy wspomagający kulturę, architekci i osoby, które świadczą usługi na rzecz muzeów (w zakresie pozaszkolnych form edukacji i przewodnicy muzeów). Wnioski o postojowe w ZUS będą mogli składać od 15 stycznia.

Zwolnienie zleceń ze składek

Osoby, które wykonują umowy-zlecenia na rzecz szeroko rozumianej kultury, będą mogły złożyć wniosek, by nie potrącać składek z ich wynagrodzeń. Dotyczy to umów zawartych lub aneksowanych między 1 stycznia a 31 marca 2021 r. i obejmuje składki za okres od stycznia do końca kwietnia 2021 r. Ze zwolnienia można skorzystać, jeśli łączny przychód ze zleceń w miesiącu przed złożeniem wniosku, nie przekraczał przeciętnego wynagrodzenia krajowego. Zleceniobiorca nie może też podlegać ubezpieczeniom z innego tytułu niż umowa-zlecenia. Wnioski będzie można składać do ZUS w ciągu siedmiu dni od dnia zawarcia umowy, najwcześniej od 1 stycznia 2021 r. O złożeniu wniosku trzeba również poinformować zleceniodawcę. Składki nie będą zapisane na koncie ubezpieczonego, ale zachowa on prawo do bezpłatnej opieki medycznej.

Wnioski i lista uprawnionych

Wszystkie wnioski o postojowe i zwolnienia ze składek należy przesyłać przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Szczegółowe informacje o warunkach wsparcia z tarczy antykryzysowej 6.0, konkretnych kodach PKD, które skorzystają z pomocy i terminach składania wniosków są dostępne na stronie internetowej www.zus.pl.