INFROMACJA DOTYCZĄCA BEZPŁATNYCH SZCZEPIEŃ PRZECIWKO GRYPIE

Uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie nowelizacji rozporządzenia dnia 27 sierpnia 2021 roku w sprawie metody zapobiegania grypie sezonowej w sezonie 2021/2022 (Dz. U. z 2021r. poz. 1581 ze zm) istnieje możliwość bezpłatnego szczepienia wszystkich osób pełnoletnich w oparciu o dotychczasową organizację szczepień w punktach do tego uprawnionych. Szczepienia mogą być wykonywane w ramach dostępności do szczepionek (Vaxigrip Tetra, Influvac Tetra, Fluarix Tetra) wydawanych z RARS lub do dnia 31.03.2022r. Szczegółowe informacje, w tym dane kontaktowe do punktów szczepień zostały podane na stronie Ministerstwa Zdrowia w zakładce Grypa Informacje: https://www.gov.pl/web/zdrowie/grypa-informacje.

 Informacja prasowa

Wnioski o "Dobry start" można składać do 30 listopada

 

Jeszcze tylko do końca listopada tego roku można składać wnioski o wypłatę szkolnej wyprawki w ramach programu "Dobry start”. Do tej pory, na konta rodziców i opiekunów trafiło już blisko 1,3 mld zł dla 4,3 mln dzieci. W województwie wielkopolskim wpłynęło ponad 305 tys. wniosków o wypłatę świadczenia dla przeszło 432 tys. dzieci. Do połowy listopada, ZUS wypłacił Wielkopolanom ponad 422 tys. świadczeń na kwotę prawie 127 mln zł.

 

W roku szkolnym 2021/2022 wniosek o świadczenie 300 plus można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.

 

Obsługą świadczeń od tego roku zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski można składać do 30 listopada 2021 r. Świadczenie z programu „Dobry start” przysługuje w wysokości 300 złotych - raz w roku - na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20 roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.

 

Świadczenie zostanie przekazane na rachunek bankowy wskazany we wniosku. Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie z programu "Dobry start", także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, znajdzie wszystkie informacje na temat tego wniosku i jego obsługi na portalu PUE ZUS. Potwierdzenie rejestracji profilu na PUE ZUS, klient otrzyma na adres email, który podał we wniosku. Natomiast na numer telefonu
z wniosku otrzyma jednorazowe hasło, które będzie musiał zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS

 

Wsparcie można otrzymać na specjalnej infolinii, pod numerem 22 290 22 02, w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8.00 –15.00, a także umawiając się na e-wizytę w ZUS przez internet: www.zus.pl/e-wizyta.

 

Z pomocy pracowników ZUS można również skorzystać podczas licznych dyżurów organizowanych w urzędach i placówkach pocztowych.

 

 

Marlena Nowicka

rzeczniczka prasowa ZUS

w Wielkopolsce

 Informacja prasowa

W poniedziałki ZUS do 17:00

Począwszy od 22 listopada, w każdy poniedziałek, sale obsługi klientów w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych będą czynne od 8:00 do 17:00, czyli o godzinę krócej. Takie rozwiązanie podyktowane zostało sytuacją epidemiologiczną i zostało przyjęte czasowo, do 31 marca przyszłego roku.

Zmianie uległy tylko godziny obsługi klientów w poniedziałki. W pozostałe, robocze dni tygodnia, ZUS obsługuje klientów bez zmian, w godzinach od 8:00 do 15:00.

Na wizytę w ZUS, najlepiej umówić się wcześniej, wówczas unikniemy ewentualnego czekania w kolejce. Można to zrobić elektronicznie, przez PUE ZUS albo telefonicznie. Numery telefonów, pod którymi możemy umówić wizytę, znajdują się na stronie internetowej zus.pl. Klienci przypisani do:

  • I Oddziału ZUS w Poznaniu i podlegających mu jednostek terytorialnych, mogą się umówić na wizytę w ZUS pod numerem telefonu: 61 841 68 45;
  • II Oddziału ZUS w Poznaniu i podlegających mu jednostek w terenie – 61 87 45 358;
  • Oddziału ZUS w Pile i podlegających mu jednostek terytorialnych – 727 690 282;
  • Oddziału ZUS w Ostrowie Wielkopolskim i podlegających mu jednostek terytorialnych – 62 73 57 136.

Klienci mają też możliwość odbycia e-wizyty w ZUS, czyli wideorozmowy z pracownikiem Zakładu, na wybrany przez siebie temat. Na e-wizytę należy umówić się przez stronę internetową ZUS.

Do dyspozycji klientów pozostaje też Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem telefonu: 22 560 16 00. Czynne od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:00 do 18:00. ZUS przypomina też o możliwości kontaktowania się z Zakładem poprzez PUE ZUS. Wystarczy założyć profil na PUE, następnie go potwierdzić, by móc np. składać dokumenty w ZUS bez konieczności wychodzenia z domu.

Marlena Nowicka

Rzeczniczka prasowa ZUS

w Wielkopolsce

Wyniki ogólne rankingu „Gmina Dobra do Życia” organizowanego przez Serwis Samorządowy PAP

 

Jest to ogólnopolski ranking, który pokazuje jakość życia w gminach przez pryzmat całego wachlarza czynników. Wśród blisko pięćdziesięciu badanych wskaźników niezwykle istotne są te, na które wpływ mają działania samorządu lokalnego zaspokajające zbiorowe potrzeby wspólnoty. Ranking uwzględnia m.in. atrakcyjność migracyjno- osadniczą, warunki mieszkaniowe, infrastrukturę wodociągową, dostępność opieki zdrowotnej, ofertę bibliotek, ofertę kulturalną czy jakość edukacji. Jednocześnie po raz pierwszy w tak szerokim zakresie wykorzystano szereg różnorodnych danych środowiskowych jak np. jakość powietrza, kwestie smogowe, dostęp do wody, krajobraz, nasłonecznienie. Brane są także informacje demograficzne jak np. gęstość zaludnienia.

Honorowy patronat nad Rankingiem objął Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, a także Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Unia Miasteczek Polskich oraz Unia Metropolii Polskich. Partnerami Rankingu są spółka Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo oraz Energa Grupa ORLEN. Debata w ramach uroczystego ogłoszenia wyników Rankingu jest wspierana przez ENERGA w ramach realizacji Strategii CSR Grupy ENERGA. Ranking powstaje we współpracy z Polską Akademią Nauk.

Wyniki ogólne rankingu dla gmin Powiatu Kolskiego - Ranking Serwisu Samorządowego PAP "Gmina dobra do życia" oprac. prof. Przemysław Śleszyński (Twórca rankingu, prof. dr. hab. Przemysław Śleszyński z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk (PAN).

W „ujęciu ogólnopolskim” na 2477 gmin, Gmina Przedecz zajęła 546 miejsce, co daje jednocześnie II miejsce wśród gmin w Powiecie Kolskim.

 Artykul2jpg

Źródło: "Przegląd Kolski"

 

Gminy Powiatu Kolskiego w ujęciu ogólnopolskim:

 

L.p.

pozycja w rankingu
w ujęciu ogólnopolskim

kod

nazwa gminy

województwo

kategoria gminy w rankingu

typ administracyjny

wskaźnik jakości życia

 

487

300907

Koło

wielkopolskie

E

w

53,84

 

546

300911

Przedecz

wielkopolskie

E

mw

53,44

 

676

300902

Babiak

wielkopolskie

E

w

52,77

 

708

300901

Koło

wielkopolskie

C

m

52,60

 

829

300910

Osiek Mały

wielkopolskie

E

w

52,03

 

1100

300905

Grzegorzew

wielkopolskie

E

w

50,72

 

1044

300906

Kłodawa

wielkopolskie

D

mw

50,96

 

1478

300903

Chodów

wielkopolskie

E

w

49,04

 

1550

300904

Dąbie

wielkopolskie

E

mw

48,77

 

1559

300909

Olszówka

wielkopolskie

E

w

48,74

 

1565

300908

Kościelec

wielkopolskie

E

w

48,70

Źródło: https://samorzad.pap.pl

Plakat A3 badanie kontrolne NSP 2021 gotowe 01

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaprasza dzieci rolników w wieku 6-14 lat do udziału w kursie e-learningowym „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”, który w nowoczesnej formie przybliża zagrożenia wypadkowe w gospodarstwach rolnych, a także uczy dzieci prawidłowych zachowań związanych z przebywaniem i zabawą na terenie obejścia.

Wśród dzieci, które ukończą kurs i prześlą swoje zgłoszenie do KRUS w terminie do 31 października 2021r., zostanie rozlosowanych 100 hulajnóg.

Link do strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje: https://www.krus.gov.pl/fileadmin/moje_dokumenty/obrazki/Dokumenty/wydarzenia_2021/prewencja/Nowy_regulamin_-_zasady_hulajnogi_2021.pdf

 

 Plakat kursu e lerning 2021

dyżury leakarzy

 Informacja prasowa

Projekty edukacyjne ZUS dla dzieci i młodzieży

Wraz nowym rokiem szkolnym ruszyła kolejna edycja akcji edukacyjnych organizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nauczyciele mogą zgłaszać swoich uczniów do udziału w „Projekcie z ZUS” oraz „Lekcjach z ZUS”. To doskonała okazja, nie tylko do poszerzenia wiedzy o ubezpieczeniach społecznych, ale i do zdobycia atrakcyjnych nagród.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza nauczycieli i uczniów szkół podstawowych do udziału w „Projekcie z ZUS”. To jedna lekcja, której zwieńczeniem będzie wykonanie pracy dotyczącej ubezpieczeń społecznych. Może to być komiks, prezentacja albo film. Najlepsze prace zostaną opublikowane na stronie internetowej ZUS, a ich autorzy otrzymają atrakcyjne nagrody rzeczowe – zachęca Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Dla starszych uczniów ZUS przygotował „Lekcje z ZUS”. W trakcie czterech lekcji uczniowie dowiedzą się, jak działa polski system ubezpieczeń społecznych, jakie świadczenia można otrzymać z ZUS, od czego zależy ich wysokość oraz jakie prawa i obowiązki ma osoba, która prowadzi własną firmę.

Po „Lekcjach z ZUS” zapraszamy uczniów do wzięcia udziału w Olimpiadzie „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”. Na finalistów czekają nagrody rzeczowe, a także dodatkowe punkty w rekrutacjach oraz indeksy kilkunastu uczelni wyższych – dodaje Nowicka

Do „Lekcji z ZUS” można zgłaszać się przez cały rok szkolny, najlepiej jednak zrobić to jak najszybciej. Dzięki temu szkoła będzie mogła wziąć udział w tegorocznej edycji Olimpiady. Zgłoszenia do olimpiady przyjmowane są do 29 października, a pierwszy etap odbędzie się 23 listopada.

Natomiast, z myślą o najmłodszych, organizowane są pogadanki. Nasi eksperci chętnie odwiedzą przedszkolaków lub też zaproszą ich na wycieczkę do ZUS. Na najmłodszych czekają specjalne kolorowanki edukacyjne „Zawsze Użyteczna Skarbonka”przekonuje rzeczniczka.

Zarówno w przypadku „Projektu” jak i „Lekcji”, ZUS służy materiałami dydaktycznymi oraz merytorycznymi poradami na każdym etapie współpracy. Zostały one przygotowane wspólnie z doświadczonym metodykiem nauczania.

Na zgłoszenia nauczycieli oraz pytania związane z projektem „Lekcje z ZUS” czekają koordynatorzy. Informacje o akcjach edukacyjnych ZUS oraz kontakt do koordynatorów można znaleźć na stronie www.zus.pl/edukacja.

edukacja www v1.1

Projekt z zus 2021 2022 harmonogram

ZUS komiks3 ost 600 kolor m

 Informacja prasowa

Uwaga! ZUS ogłasza konkurs dla uczniów i studentów

Jak zachęcić babcię lub dziadka do założenia konta w banku” – to tytuł konkursu ogłoszonego przez ZUS, w ramach realizacji kampanii informacyjno-edukacyjnej „Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo”. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i szkół wyższych.

Konto w banku jest bezpieczne i wygodne, a korzystanie z internetu i bankowości elektronicznej nie jest wcale takie trudne. Jak się tego nauczyć? Korzystając z wiedzy swoich dzieci i wnuków. To właśnie dla młodzieży ruszył konkurs „Jak zachęcić babcię lub dziadka do posiadania konta w banku”.

Zadaniem uczestników konkursu jest przedstawienie korzyści z posiadania konta w banku i zachęcenie, w pomysłowy sposób, swoich bliskich, do założenia takiego konta i korzystania z niego online – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Prace można przygotować w zależności od wieku i poziomu szkoły, w czterech kategoriach: plakat, komiks, film, infografika/materiał multimedialny. Prace można wykonać indywidualnie lub zbiorowo.

Zgłoszenia do konkursu przyjmowane są do 29 października br., natomiast same prace należy przekazać do ZUS do 10 grudnia 2021 r. Łączna pula nagród dla laureatów wynosi 35 tys. zł.

Szczegółowe informacje na temat konkursu dostępne są na stronie internetowej zus.pl/konkursbzb oraz u koordynatorów ds. komunikacji społecznej i edukacji w każdym oddziale ZUS w całej Polsce (kontakty do Koordynatorów dostępne na w/w stronie).

 

 

 3 Komiks Wygoda

 Piloci wycieczek, właściciele sklepików szkolnych - ostatnie dni na złożenie wniosku o zwolnienie ze składek

 

Jeszcze tylko do końca września przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepiki szkolne mogą wystąpić do ZUS o zwolnienie z opłacania składek za okres od listopada 2020 do marca 2021 roku, a piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 roku. Wnioski o zwolnienie można składać wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.

 

Właściciele sklepików szkolnych, którzy mieli przestój w prowadzeniu działalności i ponieśli straty z powodu pandemii, mogą liczyć na zwolnienie z opłacania składek za okres od listopada 2020 do marca 2021 roku.

 

Taki przedsiębiorca musi jednak spełnić określone w przepisach warunki. Po pierwsze, powinien najpóźniej do końca września 2021 r. złożyć wniosek o zwolnienie. Po drugie posiadać dokument wystawiony przez dyrektora placówki i potwierdzający, że przedsiębiorca był związany z placówką umową najmu, przez co najmniej 14 dni w miesiącu, o który wnioskuje. Po trzecie złożyć we wniosku oświadczenie potwierdzające spadek przychodu o co najmniej 40 proc. w tych miesiącach, za które ubiega się o zwolnienie. Spadek przychodu należy porównać do przychodu z września z 2019 r. lub września 2020 roku - informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

 

Pomoc dla pilotów wycieczek i przewodników


30 września upływa także termin na złożenie wniosku o zwolnienie ze składek dla pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, którzy świadczą usługi na rzecz muzeów.Mogą oni ubiegać się o zwolnienie ze składek za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 roku pod warunkiem, m.in. spadku przychodu o co najmniej 75 proc. Należy porównać przychód za pierwszy miesiąc objęty wnioskiem o zwolnienie w stosunku do tego samego miesiąca z 2019 roku.

 

Przedsiębiorcy, którzy już opłacili składki, a spełnią warunki do zwolnienia, mogą złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych środków (o ile nie mają zaległości na koncie).

 

zdjęcie ZUS sklepiki

 

 

KRUS przypomina o trwającej III edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodzieży pod hasłem „Moja Wizja Zero – Rolnik Liderem Bezpieczeństwa”

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Placówka Terenowa w Kole informuje, że do września br. przyjmowane są zgłoszenia do udziału w konkursie dla młodzieży „Moja Wizja Zero-Rolnik Liderem Bezpieczeństwa”. Celem konkursu jest promocja bezpiecznych zachowań związanych z pracą w gospodarstwie rolnym.

Konkurs skierowany jest do młodzieży w wieku od 15 do 23 lat - uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów. Polega na przygotowaniu krótkiego filmu pod hasłem „Moja Wizja Zero – Rolnik Liderem Bezpieczeństwa”. Zgłoszenia konkursowe należy nadsyłać na adres:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Regulamin oraz wszelkie niezbędne informacje na temat tegorocznej edycji konkursu znajdują się na stronie internetowej Kasy pod linkiem:

https://www.krus.gov.pl/konkursy/konkursy-i-patronaty/moja-wizja-zero/

Na laureatów konkursu czekają atrakcyjne nagrody.

 

Plakat - pobierz...

 

Konsultacje społeczne dotyczące
Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Przedecz
na lata 2021 – 2025

 

Zgodnie z Zarządzeniem Nr 241/2021 Burmistrza Miasta i Gminy Przedecz z dnia 2 września 2021r. w sprawie przeprowadzenia konsultacji dotyczących Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Przedecz na lata 2021 – 2025 zachęcamy mieszkańców gminy do zgłaszania swoich uwag.

Konsultacje będą prowadzone w terminie: od 3 września do 13 września 2021r.

Wypełnione formularze należy składać do 13 września 2021r. w następującej formie:

1) listownie na adres: Urząd Miasta i Gminy Przedecz, Plac Wolności 1, 62 – 635 Przedecz,
2) elektronicznie na adres e – mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. z dopiskiem „Konsultacje projektu strategii”.

 

Projekt Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Przedecz na lata 2021 – 2025 – do pobrania TUTAJ.

 

Formularz konsultacji do pobrania TUTAJ.

Spieszmy się spisać – został już tylko miesiąc!

Narodowy Spis Ludności i Mieszkań 2021 trwa tylko do 30 września br. Do tego czasu każdy pełnoletni mieszkaniec Polski musi wywiązać się z obowiązku spisowego. Jest to nie tylko wymóg prawny, ale przede wszystkim wyraz naszej postawy obywatelskiej, ponieważ wyniki spisu będą miały ogromy wpływ na przyszłość naszego kraju.

Samodzielne wypełnienie formularza spisowego on-line (na stronie spis.gov.pl) lub telefonicznie (pod numerem infolinii spisowej: 22 279 99 99) trwa tylko kilka do kilkunastu minut, dlatego nie warto czekać na ostatnią chwilę.

Z osobami, które nie zdecydowały się skorzystać z możliwości samospisu przez Internet lub telefon, będzie kontaktował się rachmistrz spisowy czyli funkcjonariusz państwowy posiadający uprawnienia i kompetencje do przeprowadzania wywiadów spisowych. Rachmistrzowi nie można odmawiać się udzielenia informacji, ponieważ każde takie zdarzenie odnotowywane jest jako odmowa udziału w spisie powszechnym i może skutkować karą grzywny.

Grzywna za odmowę udziału w spisie powszechnym została przewidziana w art. 57 ustawy o statystyce publicznej, który stanowi: „kto wbrew obowiązkowi odmawia wykonania obowiązku statystycznego albo udzielenia informacji w spisie powszechnym lub innym badaniu statystycznym podlega grzywnie”. Kara może wynieść nawet 5 tys. zł. Ta sama ustawa – w artykule 56, przewiduje również nałożenie kary, w postaci grzywny lub ograniczenia wolności do lat dwóch, na osobę, która w formularzu spisowym poda fałszywe dane.

Osobom, które obawiają się o bezpieczeństwo swoich danych, przypominamy, że chroni je tajemnica statystyczna. Oznacza to, że dane uzyskane podczas spisu mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, ze­stawień i analiz statystycznych oraz do aktualizacji operatów do badań statystycznych prowadzonych przez służby statystyki publicznej. Zebrane dane są anonimi­zowane i w takiej postaci są dalej przetwarzane.

Nie czekajmy – spiszmy się! Spis Powszechny to nie inwigilacja, ale możliwość wskazania kierunku przyszłej polskiej polityki na każdym szczeblu – od centralnego aż do poziomu gminy. Taką szansę mamy tylko raz na 10 lat!

Ostatni dzwonek na spis

Spisz się jak najszybciej samodzielnie! Pamiętaj, masz na to czas tylko do momentu, gdy skontaktuje się z Tobą rachmistrz.

Czas na samodzielnie spisanie się w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 masz do momentu, gdy skontaktuje się z Tobą rachmistrz – nie czekaj do 30 września! Pamiętaj, że udział w spisie to twój obowiązek.

Masz wiele możliwości zrealizowania obowiązku spisowego:

Najszybciej i najwygodniej zrobisz to przez Internet. Wypełnij formularz online na https://spis.gov.pl/, to zajmie tylko kilka minut.
zadzwoń na numer 22 279 99 99 i spisz się telefonicznie – rachmistrz wprowadzi do formularza Twoje dane,
odwiedź najbliższy urząd gminy i spisz się przez Internet na specjalnie utworzonym w tym celu stanowisku.

Pamiętaj masz na to czas tylko do momentu, gdy skontaktuje się z Tobą rachmistrz. Rachmistrzowie spisowi przeprowadzają wywiady bezpośrednie oraz wywiady telefoniczne. Kontaktu ze strony rachmistrza mogą spodziewać się osoby, które dotychczas nie spisały się samodzielnie przez Internet lub telefon na infolinii spisowej.

W przypadku wywiadów telefonicznych, niezależnie od województwa, rachmistrzowie dzwonią z numerów: 22 828 88 88 lub 22 279 99 99. Rachmistrz może również zapukać do drzwi naszego mieszkania w celu przeprowadzenia wywiadu bezpośredniego.

Przypominamy, że zgodnie z art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., nie można odmówić przekazania danych rachmistrzowi kontaktującemu się z osobami fizycznymi objętymi spisem. Oznacza to, że czas na samospis mamy do momentu, gdy skontaktuje się z nami rachmistrz.

Samospis nie czekaj do 30 września

Bydgoszcz, 4 sierpnia 2021 r.

Informacja prasowa

Elektroniczne potwierdzenia na PUE dla świadczeniobiorców

Od 31 lipca tego roku już nie tylko ubezpieczeni, ale i świadczeniobiorcy mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne potwierdzenia na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Na potwierdzeniu mogą znaleźć się informacje dotyczące przysługujących emerytur, rent i zasiłków, czy wysokości świadczenia.
Taki dokument nie wymaga już podpisu pracownika ZUS i można go przekazać do instytucji, która tego oczekuje.

 

Dotychczas tylko ubezpieczeni i płatnicy składek mogli samodzielnie generować elektroniczne potwierdzenia
o danych zgromadzonych w ZUS na PUE ZUS. Od 31 lipca taką możliwość zyskali również świadczeniobiorcy. Na zmianach zyskali również ubezpieczeni. Teraz mogą również wygenerować potwierdzenie z informacją, że nie pobierają żadnego świadczenia.

 

Potwierdzenie danych to dokument elektroniczny podpisany za pomocą kwalifikowanej pieczęci elektronicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który nie wymaga już podpisu pracownika ZUS. Każde potwierdzenie zawiera dane, które pozwalają na jego jednoznaczną identyfikację, czyli unikalny numer (znak) oraz datę utworzenia potwierdzenia. Jest to dowód, że dokument został utworzony w systemie informatycznym ZUS.

 

Do kogo skierowany jest portal PUE?

Platforma Usług Elektronicznych ZUS to narzędzie dla wszystkich klientów, które ułatwia dostęp do usług świadczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Już ponad 8 mln osób założyło profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Swój profil na PUE ZUS mają zarówno przedsiębiorcy, lekarze, osoby pracujące, jak i emeryci czy renciści.

 

Na PUE można załatwić wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym bez wychodzenia z domu. Na swoim profilu każdy znajdzie odpowiednią dla siebie zakładkę: ubezpieczony, świadczeniobiorca, płatnik składek, lekarz. W zakładce znajdują się dane i usługi, z których można skorzystać.

 

Założenie konta na PUE ZUS trwa zaledwie kilka minut. Można to zrobić bez wychodzenia z domu – przez internet - za pomocą profilu zaufanego ePUAP lub bankowości elektronicznej. Można także założyć konto
w trakcie e-wizyty, czyli wideorozmowy z pracownikiem ZUS lub tradycyjnie w placówce ZUS.Na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych można znaleźć szczegółowe informacje jak założyć profil na PUE ZUS.

Wiadomość głosowa:   https://drive.google.com/file/d/1nBzL5Z6Cf54aNF1uVsPgXUIvotw-LxtZ/view?usp=sharing

Krystyna Michałek

regionalny rzecznik prasowy ZUS

w województwie kujawsko-pomorskim

zdjęcie

 

Bydgoszcz, 4 sierpnia 2021 r.

Informacja prasowa

ZUS na dyżurze w sprawie 300 plus

 

Chcesz złożyć wniosek o świadczenie z programu „Dobry Start”? Nie wiesz jak to zrobić. Przyjdź do ZUS-u i skorzystaj z pomocy ekspertów, którzy pomogą wypełnić wniosek online. Weź ze sobą dowód osobisty, numer rachunku bankowego, adres mailowy oraz orzeczenie
o niepełnosprawności, jeśli dziecko kontynuuje naukę po ukończeniu 20 roku życia i jest osobą
z niepełnosprawnością. Musisz również znać numer PESEL dziecka, nazwę i adres szkoły, do której uczęszcza pociecha.

 

W tym roku obsługą i wypłatą świadczeń 300 plus, w ramach programu „Dobry Start”, zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski można składać tylko elektronicznie poprzez: Platformę Usług Elektronicznych ZUS, bankowość elektroniczną lub portal Empatia.

 

Część z rodziców wniosek o wyprawkę szkolną złożyła w pierwszych tygodniach lipca. Ci którzy, jeszcze tego nie zrobili, mają czas do końca listopada. Zachęcamy do skorzystania z pomocy naszych ekspertów, zarówno po to, by założyć profil PUE i jak i złożyć wniosek o 300 plus. Z pomocy pracowników ZUS można również skorzystać podczas licznych dyżurów organizowanych w urzędach i placówkach pocztowych. Terminy dyżurów pracowników ZUS w innych instytucjach można znaleźć na stronie internetowej www.zus.pl, w zakładce „Dobry Start”.

 

Świadczenie z programu "Dobry Start" wypłacane jest wyłącznie na rachunek bankowy. Rodzice, którzy korzystają z kart przedpłaconych wydanych np. przez MOPS-y, GOPS-y nie mogą wskazywać rachunku z karty. Muszą podać osobiste konto w banku. Coraz częściej obserwujemy, że klienci wpisują we wniosku rachunek z karty przedpłaconej wydanej przez MOPS, GOPS i pieniądze wracają do ZUS. Warto więc sprawdzić, czy we wniosku wpisujemy poprawny numer rachunku.

Wiadomość głosowa: https://drive.google.com/file/d/1zSToa8aU7SH_Q2toiCmxw8bqrOlcIRDh/view?usp=sharing

Krystyna Michałek

regionalny rzecznik prasowy ZUS

w województwie kujawsko-pomorskim

Solna Dolina Jarmark 2021

  Od 23 lipca kolejna odsłona tarczy

Przedsiębiorcy prowadzący sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni, którzy ponieśli straty z powodu pandemii będą mogli ubiegać się o zwolnienie z opłacania składek oraz świadczenie postojowe. Wnioski można składać od 23 lipca.

Nowelizacja Tarczy antykryzysowej zakłada wsparcie dla przedsiębiorców, którzy w jednostkach oświatowych prowadzą sprzedaż środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków (PKD 47.11.Z i 47.19.Z). Choć formalnie ich działalność nie była objęta restrykcjami, to ze względu na zamknięcie szkół, dotkliwie odczuli skutki lockdownu.

Prowadzący sklepiki mogą liczyć na zwolnienie z opłacania składek za listopad, grudzień, styczeń, luty i marzec. Muszą jednak spełnić warunki wskazane w przepisach i wykazać m.in. spadek przychodów o 40 proc. w określonych miesiącach. Przedsiębiorcy, którzy już opłacili składki, a spełnią warunki do zwolnienia, mogą złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych środków, o ile nie mają zaległości na koncie – wyjaśnia Marlena Nowicka, rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Przedsiębiorcy prowadzący sklepiki szkolne będą też mogli uzyskać świadczenie postojowe tyle razy, w ilu miesiącach zanotowali spadek przychodów o co najmniej 40 proc. Maksymalnie ZUS wypłaci świadczenie postojowe pięć razy w wysokości 2080 zł. Aby uzyskać świadczenie, trzeba będzie złożyć wniosek RSP-SK.

Z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. mogą być także zwolnieni piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni, którzy świadczą usługi na rzecz muzeów (kod PKD 79.90.A). Posłuży do tego wniosek RDZ-M.

Wnioski o zwolnienie ze składek i postojowe można składać od 23 lipca, wyłącznie elektronicznie – przez platformę PUE ZUS. Tam również ZUS zamieści informację o statusie wniosku. Wnioski o umorzenie składek (RDZ-SK dla sklepików szkolnych oraz RDZ-M dla pilotów wycieczek i przewodników) będzie można złożyć do końca września.

ZUS do tej pory udzielił wsparcia przedsiębiorcom na ok. 37,5 mld złotych. W ramach wszystkich odsłon tarczy antykryzysowej Zakład realizował różne formy wsparcia, w tym zwolnienie ze składek (15 mld zł) oraz świadczenie postojowe (6,4 mld zł).

 

 https://drive.google.com/file/d/1U7Lgx56jJLGwOO9QYVtagIr0cWoQ0_Mh/view?usp=sharing

Dobry Start 300 dla ucznia” – spotkanie z ekspertami ZUS w M-GOPS Przedecz

Jeśli nie masz profilu PUE, przyjdź na spotkanie z ekspertem ZUS, który założy go dla Ciebie oraz pomoże w wypełnieniu wniosku o świadczenie dobry start przy stanowisku komputerowym dla klientów.

Zapraszamy: termin 5 sierpnia 2021 r., od godz. 9:00 do godz. 12:00

Miejsce dyżuru: M-GOPS Przedecz, ul. Kościuszki 2, 62-635 Przedecz

Wizytę na spotkanie z ekspertem ZUS w M-GOPS Przedecz można zarezerwować pod numerem telefonu: 63 2721107 wew. 306

Profil PUE ZUS możesz założyć również samodzielnie

Jak to zrobić? Sprawdź www.zus.pl lub zadzwoń 22 560 16 00

Dzięki profilowi PUE załatwisz większość spraw w ZUS prze Internet

Program „Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci. To 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Od roku szkolnego 2021/2022 świadczenie (tzw. 300+) w ramach programu Dobry Start będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada tylko drogą elektroniczną:

- z portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,

- za pośrednictwem portalu Emp@tia,

- przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość.

ZUS wypłaci świadczenie na konto bankowe wskazane we wniosku.

W ramach programu rodzice - bez względu na dochody - mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom oraz pozostałego wyposażenia niezbędnego dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych do ukończenia 20. roku życia lub 24 lat w przypadku osób z niepełnosprawnościami.dobrty start

 Informacja prasowa

Już ponad 1 mln dzieci objętych wnioskami o 300 plus

 

Ponad 1 milion dzieci zostało objętych wnioskami o świadczenie 300 plus w ramach programu "Dobry start". Od 1 lipca do ZUS wpłynęło już ponad 712 tys. wniosków i z każdym dniem liczba ta rośnie. W Wielkopolsce wpłynęło prawie 58 tys. wniosków o wypłatę świadczenia dla przeszło 83 tys. dzieci.

 

W roku szkolnym 2021/2022 wniosek o świadczenie 300 plus można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.

Zainteresowanie świadczeniem 300 plus cały czas rośnie. Od 1 lipca do ZUS z terenu województwa wielkopolskiego wpłynęło prawie 58 tys. wniosków o wypłatę świadczenia dla przeszło 83 tys. dzieci. Co ważne wnioski wpływają wyłącznie drogą elektroniczną, co zdecydowanie usprawnia cały proces – informuje Marlena Nowicka rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Największe zainteresowanie świadczeniem 300 plus jest w województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim oraz pomorskim.

 

Obsługą świadczeń od tego roku zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r. Świadczenie z programu „Dobry start” przysługuje w wysokości 300 złotych - raz w roku - na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20 roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.

 

Świadczenie zostanie przekazane na rachunek bankowy wskazany we wniosku. Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie z programu "Dobry start", także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, znajdzie wszystkie informacje na temat tego wniosku i jego obsługi na portalu PUE ZUS. Potwierdzenie rejestracji profilu na PUE ZUS, klient otrzyma na adres email, który podał we wniosku. Natomiast na numer telefonu
z wniosku otrzyma jednorazowe hasło, które będzie musiał zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS

 

Informację w sprawie świadczenia można otrzymać również na specjalnej infolinii, pod numerem 22 290 22 02, w dni robocze (pn. - pt.) w godz. 8.00 –15.00, a także umawiając się na e-wizytę w ZUS przez internet: www.zus.pl/e-wizyta.

 

Z pomocy pracowników ZUS można również skorzystać podczas licznych dyżurów organizowanych w urzędach i placówkach pocztowych .

Link z nagraniem wideo: https://drive.google.com/file/d/1KSclHfrjot8_MN8yYUmrHclAD3oXqRfY/view?usp=sharing

 

Jak zweryfikować rachmistrza spisowego?

Od 23 czerwca br. rachmistrzowie spisowi rozpoczynają wywiady bezpośrednie w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021. W prosty sposób można sprawdzić tożsamość rachmistrza spisowego.

Poproś rachmistrza aby wylegitymował się identyfikatorem i zweryfikuj jego tożsamość poprzez:

specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie https://spis.gov.pl/ ,
kontakt z infolinią spisową pod numerem 22 279 99 99, wybierz 1 – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, a następnie 2 – weryfikacja tożsamości rachmistrza.

W przypadku uzasadnionych wątpliwości dotyczących wiarygodności i rzetelności rachmistrza spisowego, zaistniały incydent należy niezwłocznie zgłosić na infolinię spisową lub do właściwego Gminnego Biura Spisowego w swoim miejscu zamieszkania.

Rachmistrzowie skontaktują się z osobami, które nie spisały się samodzielnie przez Internet lub nie realizowały spisu przez wywiad telefoniczny z rachmistrzem.

Przypominamy, że zgodnie z art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1775), nie można odmówić przekazania danych rachmistrzowi kontaktującemu się z osobami fizycznymi objętymi spisem. Udział w wywiadzie prowadzonym przez rachmistrza jest obowiązkowy.

Tożsamość rachmistrza

 nfos

 

16.06.2021 r.

Informacja prasowa

Nowości w programie „Czyste Powietrze”. Od 2022 r. koniec dotacji na piece węglowe

Wycofanie dotacji na kotły węglowe, zwiększenie progów dochodowych uprawniających do podwyższonego poziomu dofinansowania oraz poszerzenie listy kosztów kwalifikowanych o kotły na pellet o podwyższonym standardzie – to trzy nowości w programie „Czyste Powietrze”, które zaczną obowiązywać już od 1 lipca 2021 r.

Wytyczne Komisji Europejskiej, zapisy Krajowego Planu Odbudowy oraz Polskiego Ładu, a także obowiązujące uchwały antysmogowe w poszczególnych województwach, które nakazują wymianę starych kotłów węglowych i ograniczają możliwość stosowania paliwa stałego (węgla) – te czynniki zdeterminowały zapowiadane już wcześniej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmiany w programie „Czyste Powietrze”. Znamy datę ich wprowadzenia, będzie to 1 lipca 2021 r.

Koniec dotacji na piece węglowe

Zakup i montaż kotła na węgiel w ramach programu „Czyste Powietrze” będzie możliwy tylko do końca obecnego roku. Zatem, aby otrzymać dotację wnioskujący musi do 31 grudnia 2021 r. złożyć wniosek o dofinansowanie obejmujący kocioł na węgiel, zakupić i zamontować to źródło ciepła a dodatkowo potrzebna jest faktura wystawiona do końca bieżącego roku (warunek ten nie dotyczy wniosków złożonych przed datą wejścia w życie zmian w programie, czyli przed 1 lipca 2021 r.).

Wyższe progi dochodowe

Kolejna nowość w „Czystym Powietrzu”, to podwyższenie progów dochodowych w drugiej części programu. Zmiana ma na celu ujednolicenie progów dochodowych programów „Czyste Powietrze” i „Stop Smog”, dzięki czemu więcej osób skorzysta z podwyższonego poziomu dofinansowania w „Czystym Powietrzu”, czyli otrzyma bezzwrotną dotację wynoszącą do 37 tys. zł.

Od 1 lipca 2021 r. dla gospodarstw jednoosobowych próg dochodowy wzrośnie o 229 zł niż obecnie, czyli do kwoty 2 189 zł. Z kolei dla gospodarstw wieloosobowych próg dochodowy podwyższy się o 164 zł niż obecnie, czyli do poziomu 1 564 zł na osobę.

Wyższe dotacje na kotły na pellet o podwyższonym standardzie

Zgodnie z dotychczasowymi zapisami w programie „Czyste Powietrze”, począwszy od 1 lipca 2021 r. możliwe będzie ubieganie się o wsparcie na zakup i montaż kotła na pellet o podwyższonym standardzie. To szansa na dotacje do 9 tys. zł (nie więcej niż 45% faktycznie poniesionych kosztów) w podstawowym poziomie dofinansowania. W podwyższonym dotacja ta wynosi do 12 tys. zł (nie więcej niż 60% kosztów).

Szczegóły w tym zakresie określają załączniki nr 2 i 2a do programu „Czyste Powietrze”, dostępne na stronie czystepowietrze.gov.pl (zakładka Weź dofinansowanie/Czyste Powietrze, materiały do pobrania), gdzie w poz. nr 12 mowa jest o zakupie i montażu kotła na pellet drzewny z automatycznym sposobem podawania paliwa, o obniżonej emisyjności cząstek stałych o wartości ≤ 20 mg/m3.

 

*****

Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zmiany w programie Czyste Powietrze od 1 lipca 2021

 

 

 Świadczenie wyrównawcze dla działaczy opozycji

Działacze opozycji antykomunistycznej oraz osoby represjonowane z powodów politycznych mogą otrzymać świadczenie wyrównawcze również wtedy, gdy mają rentę rodzinną.

 

1 czerwca 2021 r. weszła w życie nowelizacji ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych. Regulacja wprowadziła nowe rozwiązania w zakresie świadczenia wyrównawczego, obliczenia wysokości emerytur i rent oraz kapitału początkowego.


Świadczenie wyrównawcze także do renty rodzinnej

Na mocy tych przepisów świadczenie wyrównawcze przysługuje działaczom opozycji antykomunistycznej oraz osobom represjonowanym z powodów politycznych pobierającym nie tylko emeryturę lub rentę inwalidzką albo rentę z tytułu niezdolności do pracy, lecz także rentę rodzinną w wysokości niższej niż 2501,76 zł.

 

W celu ustalenia prawa do świadczenia wyrównawczego należy złożyć wniosek (na druku ER-SWA) i dołączyć do niego decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, która potwierdza status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych. Nowy okres składkowy

Ustawa wprowadziła nowy okres składkowy, tj. okres pozbawienia możliwości wykonywania swojego zawodu przed 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych za działania na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania politycznych praw człowieka w Polsce.

 

Okres ten uwzględnia się przy ustalaniu kapitału początkowego oraz przy ustalaniu prawa do emerytury i renty z tytułu niezdolności do pracy oraz ich wysokości.


Korzystniejsze obliczenie emerytur i rent

Ustawa wprowadziła również możliwość obliczenia kapitału początkowego, emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy przy uwzględnieniu kwoty przeciętnego wynagrodzenia za ww. okres pozbawienia możliwości wykonywania swojego zawodu. ZUS zastosuje ten przepis, jeśli jest to korzystniejsze dla klienta niż zasady ogólne.Dotyczy to także następujących okresów: osadzenia w więzieniach lub innych miejscach odosobnienia na terytorium Polski na mocy skazania albo bez wyroku po dniu 31 grudnia 1955 r. za działalność polityczną, świadczenia pracy po 1956 r. na rzecz organizacji politycznych i związków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiązujących do kwietnia 1989 r., niewykonywania pracy przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych, a także internowania na podstawie art. 42 dekretu z dnia 12 grudnia 1981 r. o stanie wojennym.

Osoby, które mają ustalony kapitał początkowy albo obliczoną wysokość emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy przed 1 czerwca 2021 r., w celu ich przeliczenia z uwzględnieniem zmienionych przepisów, powinny złożyć odpowiednio wniosek w sprawie kapitału początkowego (EKP) lub wniosek o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego (ERPO). Do wniosku należy dołączyć decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, która potwierdza wspomniane okresy. Osoby, które już wcześniej przekazały ZUS taką decyzję, powinny złożyć sam wniosek.

 

Emerytura lub renta w nowej wysokości będzie przysługiwać od miesiąca zgłoszenia wniosku, nie wcześniej niż od 1 czerwca 2021 r.

 

Ze zmian przepisów mogą także skorzystać osoby pobierające renty rodzinne po ubezpieczonych, którzy posiadali wskazane okresy. W celu przeliczenia renty rodzinnej należy zgłosić wniosek o jej ponowne obliczenie.

 

Marlena Nowicka

Regionalna Rzeczniczka Prasowa

ZUS w Wielkopolsce

 

Numery rachmistrzów

Europejski Tydzień Zrównoważónego Rozwoju 20 - 26 wrzesień 2021 - pobierz...

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w związku z trwającą pandemią i zapotrzebowaniem na rehabilitację leczniczą kierowaną do pacjentów po przebytej chorobie COVID-19, uruchamia nowy profil rehabilitacji w Centrach Rehabilitacji Rolników KRUS w Jedlcu i Szklarskiej Porębie.

Rehabilitacja kierowana  jest szczególnie do rolników w wieku aktywności zawodowej, którzy będą mieli wskazania medyczne do rehabilitacji ogólnoustrojowej po przebytej chorobie COVID-19, spełniających warunki  do skierowania na rehabilitację leczniczą.

Turnus rehabilitacyjny odbywać się będzie w trybie stacjonarnym i całodobowym w czasie 21 dni. Rolnik będzie mógł skorzystać z zagwarantowanych nieodpłatnie zabiegów leczniczych zgodnych z profilem skierowania, całodobowego wyżywienia oraz noclegów.

 

Podstawę do skierowania na rehabilitację leczniczą stanowi wniosek o skierowanie na rehabilitację, wystawiony przez lekarza POZ lub lekarza specjalistę.

 

Rehabilitacja powinna być przeprowadzona po co najmniej 12 tygodniach od zachorowania.

 

Warunkiem przyjęcia na rehabilitację jest negatywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2.

 

Szczegółowe informacje o rehabilitacji leczniczej można uzyskać w najbliższej jednostce terenowej KRUS oraz pod adresem: https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/rehabilitacja-lecznicza-dla-osob-po-przebytej-chorobie-covid-19/

 csm Baner rehabilitacja COVID dfcde8cff7

plakat punkt szczepien powszechnych

XVIII Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne w kategorii: gospodarstwa indywidualne, organizowanym przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Konkurs jest jednym z wielu działań prewencyjnych prowadzonych przez Kasę na rzecz zmniejszenia liczby wypadków i chorób zawodowych rolników.

Uczestnikami konkursu mogą być zarówno duże jak i małe gospodarstwa rolne, w których przynajmniej jeden z właścicieli podlega ubezpieczeniu społecznemu w KRUS.

Osoby zainteresowane proszone są o kontakt z Placówką Terenową KRUS w Kole pod nr telefonu 63 272 52 89

Termin składania zgłoszeń w tegorocznej edycji konkursu upływa z dniem 23 kwietnia 2021r.

Laureaci konkursu otrzymają nagrody rzeczowe i pieniężne.

Link do strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje i regulamin konkursu:https://www.krus.gov.pl/zadania-krus/prewencja/xiii-ogolnokrajowy-konkurs-bezpieczne-gospodarstwo-rolne-2021/

Infolinia NSP już działa! Zadzwoń pod numer 22 279 99 99 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.

Do 31 marca, wybierz Kanał 1 i uzyskaj informacje o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021!

Spis rusza od 1 kwietnia 2021 r. i wtedy też Infolinia będzie uzupełniona o kolejny kanał  „Spisz się przez telefon”.

Nasi konsultanci są gotowi do pomocy.

 

NInfolinia NSP 2021

Wielkopolska Rada Koordynacyjna Związek Organizacji Pozarządowych wraz z Krajową Administracją Skarbową zapraszają przedstawicieli instytucji, organizacji pozarządowych, wolontariuszy, seniorów, osoby z niepełnosprawnościami oraz ich rodziny z woj. wielkopolskiego na spotkania/szkolenia rozwijające:

17.03.2021 (środa), godz. 10.00-12.00
Twój e-PIT dla seniorów w tym rozliczanie kosztów za leki

  • spotkanie dla osób starszych, ich rodzin, organizacji i instytucji zainteresowanych tematem
  • w szczególności kierujemy to spotkanie dla osób chcących skorzystać z odliczenia kosztów za leki, z tytułu darowizn czy innych wydatków, które można rozliczyć w zeznaniu rocznym
  • spotkanie dla osób z całej Wielkopolski
  • spotkanie poprowadzą eksperci z Izby Administracji Skarbowej
  • udział w spotkaniu nie wymaga rejestracji i odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams
  • wchodząc na spotkanie wpisz swoje pełne imię i nazwisko oraz reprezentowaną organizację/instytucję

LINK DO SPOTKANIA: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MGJiNjA0YTAtNDEzZS00NDViLWIwZjEtOTA3Y2UzNWFjMDMx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%228d4e9364-26bb-4927-814c-ede4d6165292%22%7d


17.03.2021 (środa), godz. 14.00-16.00
Twój e-PIT dla osób z niepełnosprawnościami w tym rozliczanie ulgi rehabilitacyjnej

  • spotkanie dla osób z niepełnosprawnościami, ich rodzin, organizacji i instytucji zainteresowanych tematem
  • w szczególności kierujemy to spotkanie dla osób chcących skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej
  • spotkanie dla osób z całej Wielkopolski
  • spotkanie poprowadzą eksperci z Izby Administracji Skarbowej
  • udział w spotkaniu nie wymaga rejestracji i odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams
  • wchodząc na spotkanie wpisz swoje pełne imię i nazwisko oraz reprezentowaną organizację/instytucję

LINK DO SPOTKANIA: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZmVlYjAwOTUtMGVlZi00YWQ4LWJjM2QtODRhZTEyYzk1ODMw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%228d4e9364-26bb-4927-814c-ede4d6165292%22%7d


18.03.2021 (czwartek), godz. 16.30-18.30
Twój e-PIT – szkolenie dla wolontariuszy chcących wspierać osoby starsze i z niepełnosprawnościami w rozliczeniach PIT

  • spotkanie dla osób z całej Wielkopolski, które chciałyby wolontariacko pomagać w rozliczeniach dla osób starszych i z niepełnosprawnościami za pośrednictwem usługi Twój e-PIT
  • spotkanie poprowadzą eksperci z Izby Administracji Skarbowej
  • udział w spotkaniu nie wymaga rejestracji i odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams
  • wchodząc na spotkanie wpisz swoje pełne imię i nazwisko

LINK DO SPOTKANIA: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YWQ5OWE4M2QtMGZmOS00NGE2LWExZmEtNDYzMGM0MjYzN2Yz%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%228d4e9364-26bb-4927-814c-ede4d6165292%22%7d

II Ogólnopolski Konkurs dla Dzieci Rolników na Rymowankę o Bezpieczeństwie w Gospodarstwie Rolnym, organizowany przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Informuję, że w konkursie mogą wziąć udział dzieci w wieku od 11 do 14 lat, których przynajmniej jeden z rodziców podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników.

Zadanie konkursowe polega na ułożeniu rymowanki promującej prawidłowe nawyki i zachowania dzieci odnoszące się do pracy i zabawy na terenie gospodarstwa rolnego, a także popularyzujące wykaz czynności szczególnie niebezpiecznych, związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, których nie należy powierzać dzieciom poniżej 16 lat. Tegoroczna edycja odbywa się w roku jubileuszowym KRUS i przebiega pod hasłem  „Bezpiecznie na wsi mamy – od 30 lat z KRUS wypadkom zapobiegamy”.

Pracę konkursową wraz z załącznikami należy przesłać w terminie do 9 kwietnia br. na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (w temacie e-mail należy wpisać : „Konkurs na rymowankę – Imię i Nazwisko dziecka” lub pocztą tradycyjną na adres Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Biuro Prewencji, al. Niepodległości 190, 00-608 Warszawa z dopiskiem „Konkurs na rymowankę”.

20 autorów najlepszych rymowanek zostanie uhonorowanych nagrodami rzeczowymi o wartości około 600 zł każda.

Link do strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje i regulamin konkursu: https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/juz-drugi-raz-dobrze-sie-czuje-gdy-o-bezpieczenstwie-rymuje/

 

Plakat - pobierz

 

Informacja prasowa

 

ZUS wypłaci 13 i 14 emerytury

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotowuje się do wypłaty trzynastej i czternastej emerytury. Świadczenia zostaną wypłacone z urzędu, to znaczy, że nie trzeba będzie składać żadnego wniosku.

W kwietniu, po raz kolejny, wypłacimy 13 emeryturę, a 14 emerytura, trafi do naszych klientów wraz z wypłatami świadczeń listopadowych – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

W kwietniowych terminach płatności, osoby pobierające świadczenia emerytalno-rentowe, otrzymają trzynastą emeryturę, w kwocie 1250,88 zł brutto. Świadczenie będzie przysługiwało w pełnej wysokości, bez względu na kwotę pobieranego świadczenia podstawowego, o ile 31 marca istniało do niego prawo.

Czternastka będzie przysługiwała osobom, które na 31 października 2021 r. będą miały prawo do jednego ze świadczeń długoterminowych, m.in. emerytury, renty, renty socjalnej, czy świadczenia przedemerytalnego. Co ważne, czternastki nie otrzymają osoby, których prawo do tych świadczeń będzie zawieszone.

Pełną kwotę 1250,88 zł brutto otrzymają osoby, których świadczenie podstawowe nie przekracza 2900 zł brutto. Pozostali otrzymają czternastkę pomniejszoną zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”. Na przykład, jeśli pobierana emerytura wynosi 3000 zł, czternastka będzie przysługiwać w kwocie mniejszej o 100 zł – dodaje Nowicka.

Świadczenia te będą podlegały opodatkowaniu i oskładkowaniu na ogólnych zasadach,. Co ważne, z kwoty obydwu dodatkowych rocznych świadczeń pieniężnych nie będą dokonywane potrącenia i egzekucje.

Trzynasta i czternasta emerytura ma zostać wypłacona dla przeszło 9,1 mln emerytów i rencistów. W pełnej wysokości będzie przysługiwać ok. 7,9 mln świadczeniobiorców.

 

https://drive.google.com/file/d/1Ymgrb6kkpfriyBMXP-Nv6iIYDgtdlPR5/view?usp=sharing

Ostrzeżenie meteorologiczne z 04.03.2021r. - oblodzenie

 

Informacja prasowa

Zwolnienie ze składek za luty i postojowe

Przedsiębiorcy z kilkudziesięciu branż mogą wystąpić o zwolnienie z opłacania składek za luty 2021 r. Będą też mogli skorzystać ze świadczenia postojowego maksymalnie trzykrotnie.

Najnowsze zmiany wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wsparcia przedsiębiorców poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19. Nowe przepisy weszły w życie 28 lutego 2021 roku.

Po zmianie przepisów, przedsiębiorcy z określonych branż mogą wystąpić o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek za styczeń 2021 r. lub za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r., albo za luty 2021 r. Tym samym rozszerzone zostają formy wsparcia dla przedsiębiorców dotkniętych pandemią koronawirusa.

Prawo do pomocy otrzymali przedsiębiorcy z niemal 50 różnych branż. Zakres i forma wsparcia zależy od rodzaju przeważającej działalności gospodarczej. O umorzenie składek za luty oraz świadczenie postojowe (maksymalnie trzy razy) będą mogli wystąpić między innymi przedsiębiorcy z branży fitness, gastronomicznej, turystycznej, obiekty noclegowe, uzdrowiska, obiekty kultury i rozrywki, firmy zajmujące się fotografią, produkcją lub dystrybucją filmów i muzyki i fizjoterapeuci. Ze zwolnienia ze składek za grudzień i styczeń skorzystają również taksówkarze i prowadzący usługi wspomagające transport.

Nowe rozporządzenie przesunęło o miesiąc termin złożenia wniosku, czyli wniosek RDZ-B7 można złożyć najpóźniej do 30 kwietnia 2021 r. Zmienił się również termin na przekazanie dokumentów rozliczeniowych za wnioskowany okres. Przedsiębiorca musi to zrobić do 31 marca 2021 r., chyba że jest zwolniony z obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej i imiennych raportów – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

W myśl nowego rozporządzenia przedsiębiorcy z określonych branż mogą otrzymać świadczenie postojowe jednokrotnie, dwukrotnie albo trzykrotnie, przy czym uwzględnia się świadczenia już pobrane na podstawie rozporządzenia, które obowiązywało do 27 lutego 2021 r. Wniosek o to świadczenie przedsiębiorcy mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii.Co ważne, wnioski o wsparcie z Tarczy antykryzysowej 7.0. złożone do 27 lutego włącznie (przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia) ZUS będzie rozpatrywał na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 19 stycznia 2021 r. Jednak przedsiębiorców, którzy występują o zwolnienie z opłacania składek będzie obowiązywał nowy termin przesyłania deklaracji rozliczeniowych lub imiennych raportów miesięcznych – do 31 marca 2021 r. – dodaje Nowicka.

 

Informacja prasowa

ZUS rozpoczął waloryzację emerytur i rent

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął właśnie coroczną waloryzację emerytur i rent. W tym roku świadczenia wrosną o ponad 4 proc., a minimalna emerytura będzie wyższa o 50,88 zł.

Waloryzacja procentowa polega na pomnożeniu świadczenia z lutego, w kwocie brutto, przez wskaźnik, który w tym roku wynosi 104,24 proc. Wysokość wskaźnika waloryzacji zależy od wzrostu cen towarów i usług oraz od wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w kraju.

Co istotne, żeby ZUS zwaloryzował nasze świadczenie, nie musimy składać żadnego wniosku, gdyż waloryzacja przeprowadzana jest z urzędu – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Każdy emeryt i rencista otrzyma również decyzję o nowej wysokości swojego świadczenia. Wysyłka decyzji waloryzacyjnych będzie połączona z wysyłką decyzji o przyznaniu dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego.

Jakie świadczenia wzrosną?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadzi waloryzację emerytur, rent z tytułu niezdolności do pracy, rent rodzinnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, a także dodatków do tych świadczeń, takich jak: dodatek pielęgnacyjny, czy dodatek dla sierot zupełnych, świadczeń i zasiłków przedemerytalnych oraz rent socjalnych. Waloryzacja obejmuje świadczenia przyznane do końca lutego 2021 roku.

Minimalna emerytura w górę

W związku z waloryzacją wzrosła między innymi minimalna emerytura. Otrzymują ją osoby, które zgromadziły niewiele składek emerytalnych, ale mają wystarczająco długi staż ubezpieczeniowy (kobieta – co najmniej 20 lat, a mężczyzna – co najmniej 25 lat).

Od 1 marca minimalna emerytura wynosi 1250,88 zł brutto, czyli o 50,88 zł więcej niż dotychczas. Tak samo wzrosła minimalna renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renta rodzinna i renta socjalna. 1250,88 zł wynosi również świadczenie Mama4plus dla osób, które nie mają emerytury lub renty.

Minimalna renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy to od marca 938,16 zł. Świadczenie przedemerytalne wzrosło do 1262,34 zł. Dodatek pielęgnacyjny wynosi teraz 239,66 zł.

 

Warszawa, 14.02.2021 r.

 

Zmiana prognozy na przyszły tydzień – potencjalnie niebezpieczna sytuacja

 

Prognoza pogody na okres dłuższy niż 2 najbliższe dni może ulec diametralnej zmianie. W tej chwili modele prognozują inny scenariusz niż przed weekendem. W przyszłym tygodniu przewidywane jest znaczące ocieplenie. W środę i czwartek na zachodzie Polski prognozowane są dodatnie wartości temperatury powietrza przez całą dobę (temperatury maksymalne około 4°C, minimalne nieznacznie powyżej 0°C). W piątek jedynie na północnym wschodzie kraju prognozowane są temperatury poniżej 0°C. W weekend będzie ciepło w całym kraju, na zachodzie nawet 13°C, na pozostałym obszarze od 1°C do 10°C.

 

Taka sytuacja prowadzić będzie do szybkiego topnienia pokrywy śnieżnej, która na znaczącym obszarze kraju jest wysoka. Najwięcej śniegu notujemy obecnie na Wybrzeżu i wschodniej Polsce (kilkadziesiąt cm). Na obszarach z najwyższą prognozowaną temperaturą także jest ona wysoka – wynosi kilka-kilkadziesiąt cm. Zawartość wody w śniegu jest zróżnicowana. Na północnym wschodzie kraju zawartość wody w śniegu wynosi od 30 mm w Kętrzynie do 73 mm w Białymstoku. Na Pomorzu największa zawartość wody w śniegu notowana jest w Łebie i wynosi 65 mm. Na krańcach wschodnich wskaźnik ten wynosi ponad 45 mm w Terespolu i Włodawie oraz 74 mm w Zamościu. W Polsce centralnej i zachodniej wartości kształtują się najczęściej w okolicach 10/20 mm. Na Śnieżce, przy 125 cm pokrywy śnieżnej wynosi 489 mm. Na Kasprowym Wierchu, przy 169 cm wynosi 441 mm. Dokładne dane dotyczące grubości pokrywy śnieżnej i zawartości wody w śniegu dostępne są na naszej stronie: https://hydro.imgw.pl/#iceSheet

 Szybkie topnienie pokrywy śnieżnej, w połączeniu z opadami deszczu i występującymi zjawiskami lodowymi na rzekach oraz powstającymi zatorami stwarza ryzyko groźnych wezbrań. Obecnie zjawiska lodowe notowane są na większości rzek w Polsce. Szczególnie groźny zator występuje w okolicach Płocka i rozbudowuje się w górę rzeki. W tej chwili stan alarmowy jest przekroczony na stacji Wyszogród na Wiśle (o 38 cm). Stany wody rosną obecnie na stacji Wychódźc.

 

Prognozowana sytuacja jest podobna do tej z 1982 r. kiedy przy podobnym układzie czynników wystąpiła katastrofalna powódź.

Scenariusz ten jest brany pod uwagę, ale nie musi się powtórzyć. Sytuacja pogodowa jest dynamiczna. Prosimy o monitorowanie sytuacji i śledzenie naszych komunikatów.

Drodzy Mieszkańcy,  

zależy nam, abyśmy wszyscy, będący w zasięgu sieci światłowodowej INEA, mieli dostęp do niezawodnego symetrycznego Internetu światłowodowego o prędkości 1 Gb/s. Jest nam bardzo miło, że możemy już korzystać z usług firmy INEA.
Dlatego przekazujemy informację, że pracownicy INEA właśnie wyruszają w teren, aby zaoferować mieszkańcom naszej najszybszy Internet światłowodowy w Polsce. Od ręki, na jasnych zasadach oraz w pełni bezpiecznie. Wszystko jest już gotowe i czeka na podłączenie do domów.

To szczególnie ważne teraz, gdy nasz dom znów zastępuje cały świat. Doskonale wiemy, że szybki i niezawodny Internet, elastyczna telewizja oraz możliwość stałego kontaktu z bliskimi to podstawa.

Klienci INEA cieszą się pełną swobodą usług telekomunikacyjnych, zawsze na jednym rachunku. Najszybszy Internet w Polsce wg Speedtest.pl, telewizja HIWAY w jakości 4K z paczkami kanałów, które możesz dodawać i odejmować, kiedy chcesz oraz telefonia komórkowa o doskonałym zasięgu, rozmowy bez ograniczeń i 20GB Internetu mobilnego, to tylko niektóre z zalet dołączenia do świata INEA. 

Aby już teraz zamówić w pełni bezpieczną wizytę bez wychodzenia z domu, wystarczy zadzwonić pod numer 732 44 88 44.

 RGB Plakat A4

 Informacja prasowa  ZUS

Działasz w kulturze – sprawdź, czy przysługuje Ci ulga!

Przedsiębiorcy działający w szeroko rozumianej kulturze mogą teraz wystąpić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zwolnienie ze składek za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 roku. 26 stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy, która umożliwia zwolnienie z tego obowiązku.

Rozwiązanie to dotyczy: twórców, artystów, architektów, obiektów kulturalnych, przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z produkcją, dystrybucją i projekcją filmów, firm świadczących usługi edukacyjne na rzecz muzeów oraz płatników składek prowadzących tzw. muzea prywatne, wpisane do ministerialnego wykazu.

Umorzenie przysługuje, jeśli doświadczyli spadku przychodów z tej działalności o co najmniej 75 proc. Należy porównać pierwszy miesiąc objęty wnioskiem o zwolnienie z analogicznym miesiącem roku 2019 – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Dodatkowo, podmiot musiał też być zgłoszony jako płatnik w ZUS do 30 czerwca 2020 r. oraz złożyć w terminie deklaracje rozliczeniowe.

Wniosek o umorzenie składek za lipiec, sierpień i wrzesień można złożyć do 15 marca przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Muzea i firmy świadczące usługi edukacyjne na rzecz muzeów powinny skorzystać z wniosku o symbolu RDZ-M. Pozostali wypełniają wniosek RDZ-B.

 

Link z nagraniem wideo: https://drive.google.com/file/d/1VRe2tIfTA9_q2bKyRqwaPWreBjy93IOG/view?usp=sharing