1 września 2020 r. w całej Polsce rozpocznie się Powszechny Spis Rolny, którym objęte są gospodarstwa rolne rolników indywidualnych, a także te użytkowane przez osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

 

Jak można wziąć udział w spisie?

Podstawową formą udziału w badaniu jest samospis przez Internet, czyli udzielanie odpowiedzi na pytania poprzez aplikację internetową dostępną pod adresem: https://spisrolny.gov.pl. Aplikacja jest dostosowana do różnych typów urządzeń, w tym także do tabletów i telefonów komórkowych. Dla użytkowników gospodarstw rolnych, którzy nie posiadają dostępu do Internetu, urzędy gmin zorganizują punkty do samospisu, zapewniając w nich także wsparcie ze strony pracowników urzędu.

Przewidziane są również dwie inne formy udziału w spisie: wywiad, który przeprowadzi rachmistrz telefoniczny (zada takie same pytania, jakie są w formularzu elektronicznym) oraz wywiad bezpośredni z udziałem rachmistrza terenowego (jeśli sytuacja epidemiczna w kraju sprawi, że kontakt osobisty będzie bezpieczny). Wszystkie formy gwarantują taki sam - wysoki - poziom bezpieczeństwa i poufności zebranych danych.

Można również zadzwonić na infolinię pod numerem 22 279 99 99 (wew. 1) i wybrać opcję połączenia z rachmistrzem, który przeprowadzi spis telefonicznie.

Udział w badaniu, zgodnie z ustawą z 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r., jest obowiązkowy!

Na jakie pytania trzeba będzie odpowiedzieć?

W spisie rolnym będą zbierane dane, dotyczące m.in.: osoby kierującej gospodarstwem rolnym, położenia gospodarstwa na obszarach o ograniczeniach naturalnych, osobowości prawnej, typu własności użytków rolnych, produkcji ekologicznej, rodzaju użytkowanych gruntów, powierzchni zasiewów według upraw, powierzchni nawadnianej, zużycia nawozów mineralnych i organicznych, liczebności i struktury stada zwierząt gospodarskich, rodzaju budynków gospodarskich oraz liczby
i rodzaju maszyn czy urządzeń rolniczych, a także wkładu pracy w gospodarstwo rolne użytkownika, członków jego gospodarstwa domowego oraz pracowników najemnych.

Co ważne w badaniu zbierane są dane według stanu na dzień 1 czerwca 2020 r., nie w dniu dokonywania czynności spisowych.

 

Po co zbierane są dane?

Dane w Powszechnym Spisie Rolnym zbierane są na potrzeby Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, w tym podziału środków unijnych. Komisja Europejska rekomenduje przeprowadzanie spisów co dziesięć lat w roku kończącym się na „0”, dlatego możliwe będzie dokonanie porównań międzynarodowych. Zebranie informacji o gospodarstwach rolnych i związanych z nimi gospodarstwach domowych, jest niezbędne dla realizacji krajowej, regionalnej lokalnej polityki rolnej i społecznej na wsi. To jedyne badanie rolne, które pozwala na udostępnianie informacji i analizy na poziomie gminy. Informacje zebrane w spisie pokażą kierunek i nasilenie zamian, jakie zaszły w rolnictwie na przestrzeni lat 2010-2020. Posłużą także do wykonania zobowiązań Polski w zakresie dostarczenia informacji dla potrzeb innych niż EUROSTAT organizacji międzynarodowych (m.in. FAO, OECD).

 

Czy potrzebne będą jakieś dokumenty?

Aplikacja spisowa nie przewiduje załączania żadnych dokumentów: dowodu osobistego, zaświadczenia o wpisie do rejestru REGON, aktu własności itp. Nie trzeba też okazywać żadnych dokumentów rachmistrzowi terenowemu.

Kto będzie miał dostęp do danych?

Zarówno dane przekazywane poprzez aplikację on-line, jak i za pośrednictwem
rachmistrza - telefonicznie, natychmiast przesyłane są na serwery Głównego Urzędu Statystycznego. Dostęp do nich będą mieli wyłącznie pracownicy statystyki publicznej, którzy przed podjęciem pracy składają ślubowanie: „Przyrzekam, że będę wykonywać swoje prace na rzecz statystyki publicznej
z całą rzetelnością, zgodnie z etyką zawodową statystyka, a poznane w czasie ich wykonywania dane jednostkowe zachowam w tajemnicy wobec osób trzecich.”. Takie samo przyrzeczenie składają rachmistrze spisowi. Za naruszenie tajemnicy statystycznej, czyli udostępnienie danych zebranych od respondentów, grozi kara pozbawienia wolności do lat 3.

Urzędy gmin, podobnie jak wszyscy inni użytkownicy danych statystycznych (w tym organy administracji rządowej, samorządowej), otrzymają zagregowane informacje w postaci zestawień dla jednostek administracyjnych (gmin) lub określonych w inny sposób obszarów. Przy czym zostaną one przedstawione w taki sposób i tylko pod takim warunkiem, że niemożliwe będzie dotarcie do danych osobowych.

Użytkownicy gospodarstw rolnych otrzymają w ostatnich dniach sierpnia list Generalnego Komisarza Spisowego zawiadamiający o Powszechnym Spisie Rolnym 2020.

 

Powszechny Spis Rolny 2020 zakończy się 30 listopada br. Spiszmy się jak na rolników przystało!

 

Grafika do artykułu o PSR2020

Przedecz 25.06.2018r.

INFORMACJA

Informujemy, iż w związku z wystąpieniem na terenie Gminy Przedecz niekorzystnego zjawiska atmosferycznego, jakim jest susza, istnieje możliwość składania wniosków
o dokonanie szacowania szkód w uprawach rolnych. Wzory wniosków dostępne są w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Przedczu, jak również na stronie internetowej www.przedecz.com.pl oraz bip.wokiss.pl/przedecz .

Wypełnione wnioski można składać do dnia 16.07.2018r. w Urzędzie Miasta i Gminy Przedecz w pokoju nr 4 w poniedziałki i czwartki w godzinach od 8 00 do 1100 .

Do wniosku o szacowanie strat dołączyć należy kserokopię aktualnego wniosku o płatności bezpośrednie w celu informacji o powierzchni gospodarstwa rolnego.

Komisja do szacowania zakresu i wysokości

szkód w gospodarstwach rolnych

wniosek o  oszacowanie szkód powstałych w związku z wystąpieniem niekorzystnego zjawiska atmosferycznego

arimr naglowek

eWniosekPlus

od 15 marca do 15 maja 2018r.

SZANOWNY ROLNIKU!

skorzystaj

Z DNIA OTWARTEGO

KOLSKIEGO BIURA POWIATOWEGO ARiMR

5 kwietnia 2018r.

w godzinach 7.30 – 15.30

ZAŁÓŻ KONTO

POZNAJ NOWĄ APLIKACJĘ

PRZYGOTUJ SIĘ DO ZŁOŻENIA eWNIOSKU

  arimr

 Szanowni Państwo,                                   

  W 2018 roku zmianie uległy podstawowe zasady dotyczące sposobu składania wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich.
   Zgodnie z obowiązującymi nowymi przepisami unijnymi o dopłaty obszarowe można ubiegać się składając wniosek za pośrednictwem e-formularza umieszczonego na stronie internetowej Agencji Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolnictwa.
  W celu zapoznania potencjalnych i obecnych beneficjentów, a także doradców służących rolnikom pomocą, z nową wersją aplikacji eWniosekPlus, Wielkopolski Oddział Regionalny Agencji Restrukturyzacji  i Modernizacji Rolnictwa organizuje dzień otwarty biur powiatowych, który został zaplanowany  na 5 kwietnia 2018r. Przedsięwzięcie jest doskonałą okazją dla zainteresowanych do odbycia spotkania podczas, którego pracownicy ARiMR przeprowadzą instruktaż wypełniania eWniosku, a także odpowiedzą na wszelkie wątpliwości i pytania.
  Łącząc wyrazy szacunku, serdecznie zapraszam do wzięcia udziału
w powyższym wydarzeniu, wnosząc jednocześnie o rozpowszechnienie informacji wśród rolników i doradców jednostek terenowych.

 

                                                                           Grzegorz Galiński

                                                                             Kierownik BP

arimr stopka